Ankomst till Bermuda

En dag med värmande solsken, turkosblått hav och häftiga droppstensgrottor; äntligen har vi kommit fram till Bermuda.

För de flesta startade dagen med ett morgondopp i det vackra vattnet utanför Bermudas hamn. Detta var möjligt då Gunilla fick ligga till ankars, eftersom det inte fanns någon ledig kajplats vid åttatiden när vi anlände. Efter några timmars väntan fick vi till slut puttra in och lägga fast vid kajen, lagom till att lunchen ombord skulle serveras.

När alla var mätta och glada gav sig styrbord och babord vakt iväg för att upptäcka Bermudas juveler. Vi gick ungefär 20 meter innan vi stannade. Intill Gunilla låg nämligen ett stort danskt segelfartyg som attraherade många nyfikna ögon hos såväl sjöfartare som naturelever. Vi välkomnades på båten och blev där visade runt av några besättningsmedlemmar i uniform. Det var intressant att se hur besättningen på fartyget levde och vilka förhållningsregler de behövde anpassa sig till. Jag kan ju bara säga att vi på Gunilla lever i lyx, jämfört med danskarna som varken får ha på sig personliga kläder eller tugga tuggummi. Dessutom får de skrubba rent sina arbetskläder med saltvatten på däck, då tvättmaskinerna endast får användas till underkläder och t-shirts.

Efter rundturen på det danska fartyget drog några till Tobacco Bay; en strand med ljuvligt vatten och stekande sol, medan några andra gick in på ett café för att njuta av en glass och lite gratis wifi. Jag, och ett par till från styrbord, tog istället bussen till Blue Hole; ett naturreservat med turkosblått vatten och magiska droppstensgrottor.

Vi strosade runt i den heta solen i jakt på ett svalkande dopp i vad som kändes som en evighet. Efter några timmars promenad genom grönskan (samt ett mediokert badstopp) hittade vi till slut rätt. Framför oss tornade en stor droppstensgrotta upp sig. Trots trötta miner och brist på energi kändes det som en självklarhet att stanna och avnjuta ett dopp - hur ofta får man möjlighet att bada i en droppstensgrotta på Bermuda liksom?

På väg tillbaka till bussen hittade vi dagens andra höjdpunkt; ett avgränsat litet badhål med fantastiskt vatten och perfekta avsatser för coola hopp. Vi tog vårt tredje dopp för dagen och fortsatte sedan mot bussen som förde oss tillbaka till St George. Väl där kikade vi in i en matbutik för att förhoppningsvis kunna lägga vantarna på några sötsaker och middagsmat. När man såg priserna var det dock inte mycket som lockade; fyra äpplen för 130:- eller 65:- för en chipspåse. Vi vandrade istället tillbaka till Gunnis och åt middag på båten - gratis är ju alltid gott.

Sammanfattningsvis har vi haft en händelserik dag som gett oss många fantastiska minnen. Hoppas allt är bra med er där hemma - här är det toppen. Ha det gött!