Delfiner och båtmansstolen

23:55 står min vakt och jag uppställda på bryggan medan regent öser ner på oss. Vakten ska pågå till klockan 04.00 och under den perioden ska jag vara rorsman, livsbojsvakt och utkik. När jag tittar ut över havet kan jag se Europa på ena sidan och Afrika på den andra.

Det var en lugn vakt och vi seglade i endast 2-3 knop. Under min första halvtimme som utkik längst föröver på båten såg jag för första gången i mitt liv vilda delfiner. Om de inte vore för marelden hade jag inte sett de 20 delfiner som följde Gunilla hela vakten. De såg ut som stjärnfall i de bäcksvarta havet. Jag avslutade vakten som rorsman och med en varm tallrik nyponsoppa.

Morgonen därpå purrades min hytt klockan 11:30. Då hade vi anlänt till Gibraltar. Från kajen kan vi se Marocko och Spanien medans vi står på engelsk mark. Dagens hamnvakt erbjöd arbete i riggen. Arbetsstyrkan skulle smörja in vajrar. Vi blev tilldelade overaller, handskar, trasor och varsin burk med smörja. Jag och Rado fick uppdraget att smörja in förstaget som går hela vägen från toppen på förmasten ner till däck. Man var tvungen att klättra allra högst upp i masten, kravla sig ut på den så kallade båtmanstolen som såg ut som en enkel gunga. Väl på båtmanstolen skulle jag firas hela vägen ner till däck samtidigt som jag smorde in förstaget. I början var det lite läskigt men jag fick jobbet gjort.

Som grädde på moset fick vi kladdkaka till fikat eftersom Isabelle fyller år idag.

Nu sitter jag och Esther i solnedgången på backen, nöjda och lite trötta efter dagens arbete. Imorgon väntar skolbesök, men först ett pass som fartygsvakt inatt.