En arbetsdag i masten

Idag vaknade vi efter första natten på Gunilla. Trötta ungdomar gick och åt frukost med bacon, ägg och stektpotatis eftersom det är söndag idag och då är det stekfrukost.

Det betyder att vi får just bacon, ägg och potatis som jag precis skrev haha. Eftersom båten kom från varvet direkt till oss igår och de inte hann städa ordetligt innan och vi inte hann städa igår, städade vi idag. De tre olika vakterna blev uppdelade i städning under däck, städning på däck och underhållsarbete. Jag som går i midskeppsvakt städade under däck. Vi fick göra en vanlig städning men lite noggrannare eftersom det var smutsigt efter varvet. Vi städade elevkorridoren, stora torget, toaletter, stora mässen, svalen, lilla mässen, befälsinredningen och navhytten. Över däck fick de skrubba däck med kausikssoda i fyra timmar eftersom det hade spillts hydralolja. Trots att det var städning var humöret och attityden bara bra. Skön start på seglingen!

När allt städande var klart fortsatte vi att arbeta med underhållsarbete. Vi hjälpte till exempel till med att sätta upp segel, stuva verktyg och diverse saker som hör till underhåll. Det blev mest arbete med att sätta upp segel och vissa av oss spenderade hela dagen i masten. Det blev en hel del träning på att klättra också och vi elever var glada för det! Under dagen hade vi också en säkerhets övning då vi övade på hur vi gör ifall vi skulle behöva lämna båten. Det gick snabbt och bra och nu vet vi exakt vad vi ska göra!

Vi har även bytt dos idag, och därför fick vi vänta lite innan vi kunde ta upp ankaret och börja segla ner mot Lübeck. Dock fick vi veta att vi var tvugna att göra ett ärende i Göteborg och då vi gjort vårt dosbyte blev det ändå inget upptagande av av ankaret utan vi låg kvar och fortsatte med vårt arbete i masten. Efter middagen åkte vi för motor ner mot Göteborg, nu ligger vi här strax utanför Göteborgs hamn och ska ligga här över natten. Imorgon ska vi utföra ärendet på morgonen och vi hoppas avgå imorgon förmiddag och då bär det av mot segelsättning, Tyskland, Lübeck och plugg.

Det ska såklart bli superkul och alla är på bra humör och har en härlig inställning så resans start kunde inte bli bättre än såhär! Helt underbar klass på en fantastisk resa och detta är bara andra dagen. Detta kommer bli bra!