En dag i Essaouira

Det var den tredje december och bara tre dagar kvar på resan. Det var också den sista utflykten på resan. Utflykten var till Essaouira.

Dagen började som alla andra söndagar med stekfrukost. Ägg, bacon och stekt potatis. Istället för havregrynsgröt och bröd som alla vanliga mornar det var riktigt gott! Två timmar senare klockan nio gick bussen till staden Essaouira. Det var en lång bussresa det tog två och en halv timma. Men det var dock ganska skönt att åka buss så länge, nästan alla sov hela vägen. Vi körde igenom många små byar och samhällen på vägen. Många människor var väldigt fattiga. Längs gatorna gick det tiggare och människor med trasiga och smutsiga kläder. Få av husen i byarna såg hela ut och en del hade förmodligen inte ens rinnande vatten. Längst med vägen var det nästan bara steniga och torra åkrar. Här och där kunde man se folk som försökte plöja upp åkrarna med åsnor och ibland hästar. Vi såg nästan aldrig några traktorer eller moderna jordbruks redskap. Många människor var fattiga i Safi också. Men människorna på landsbyggden som vi såg var mycket fattigare. Vi hade fått se en mycket större bild av Marocko än dagarna i Safi. Och det fick mig också att tänka hur bra vi har det i Sverige. Vi har nästan ingen fattigdom eller svält och de flesta har tak över huvudet.

När vi anlände till Essaouira kom vi fram till en turist ort. Men den var fortfarande inte speciellt turistig jämfört med städer som palma och Barcelona. Dagen i Essaoira började med att vi fick gå runt fritt i cirka två timmar. Vi började med att gå till markanaden. Det var en stor marknad med mycket keramik, tyger och trähantverk. Marknaden var innanför stadens murar på små trånga gator mellan gamla hus. Den var bra men tyvärr lite svår prutad jämfört med den i Safi.

Efter den korta turen på marknaden var det dags för lunch. Vi åt på en restaurang med hela båten. Det var en restaurangs med klassisk Marockansk mat. Man kunde välja mellan tre maträtter, Klyckling, en kött rät och en vegetarisk gryta. Jag tog köttet, det var tekniskt Set köttbullar i tomatsås. Men köttbullarna var lite mindre, tomatsåsen lite tjockare och allt var kryddat annorlunda. Det var väldigt gott.

Efter lunchen så gick vi vidare i Essaouira. Vi gick blandanat in på ett litet café. Jag beställde in lite Marockanskt mint te. Vi var sju personer som beställde samtidigt och det jobbad bara en person på cafet. Våran beställning kom in efter nästan tio minuter. Mitt mint te var got men väldigt söt. Vi satt på cafet ganska länge så när vi var färdiga var det dags att gå tillbaka till bussen. När vi kom fram till bussen så träffade vi resten av båten, det verkade som att alla hade haft en bra dag och gjort bra fynd.

Bussresan tillbaks till Gunilla tog tyvärr längre tid en förut. Det var många billköer och stopp. Det var en bra dag i Essaouira och alla var nöjda.