Familisering med vind och regn

Vi är tillbaka! SA1821 mönstrar på Gunilla än en gång. Denna gången är vår utgångspunkt Öckerö och slutdestinationen Cadiz i Spanien.

Dagen började med att vi kom till båten i ett riktigt ruskigt väder klockan halv åtta. En halvtimme senare skulle det vara uppställning på däck men på grund av det dåliga vädret hade vi den uppställningen sittandes i stora mässen. Efter presentation av befäl och uppräkning av våra skeppsnummer, var det dags för familiseringen att börja. Varje vakt var uppdelad i två grupper, överkoj och underkoj, på så sätt blev vi totalt sex grupper som under dagen gick runt på båten och bekantade oss med alla utrymmen igen. Min grupp började med att klättra. Personligen tyckte jag att det var väldigt läskigt eftersom jag kände mig osäker uppe i riggen då det blåste galet mycket! Det var extra obehagligt att klättra uppför de utåt lutande stegarna eftersom det kändes som att jag skulle bli fångad av vinden och falla ner. Jag kom upp på den andra plattformen. Jag var säker på att jag skulle bli fast där uppe för resten av livet men rätt som det var höll jag på att klättra ner och tillslut hade jag fast mark under fötterna. Benen och armarna var som skakig gelé men trots det kändes det väldigt bra.

Efter en god lunch höll min grupp till under backen där vi säkrade våra knivar. Sen fick vi i babord överkoj lite uppackningstid, men eftersom de flesta av oss redan var färdiga gick den tiden mest åt att vila. Sen gick vi runt på Gunilla för att återigen bekanta oss med alla brandsläckare, brandvarnare, nödutgångar, brandalarmsknappar och vattenslangar.

Därefter kom det stora kramkalaset! Det var många familjer som hade samlats på kajen i väntan på att få krama om sina barn en sista gång och att sen få vinka av oss medan vi lämnade hamnen. Det höll på i ungefär en timme tills klockan var fem. Då vi hade uppställning på däck. DÅ släppte kapten de dåliga nyheterna! Vi skulle inte åka ikväll… det var för dåliga och för starka vindar för att det skulle bli bra, så vi fick gå iland igen och säga hejdå en gång till. Sen började de flesta familjerna att droppa av och klockan 18:00 åt vi middag. När middagen var uppäten fick vi gå iland om vi ville men vi skulle vara tillbaka klockan tio. Öckerö var inte direkt någon spännande hamn att upptäcka men det var trevligt att gå till affären och se vad man kunde hitta där. Det var rätt så många som gick dit för att köpa det sista ”nödvändiga”. Sen blev det läggdags! Sista bekväma natten på några dagar. Imorgon natt seglar vi och då börjar nattvakten med obekväma nattider.

Första dagen är till ända och det känns redan som att vi har varit här i en vecka. Vinden har mojnat, solen har gått ner och temperaturen är rätt så behaglig. Detta blir en bra resa känner jag på mig!