Långt bort från verkligheten

På flykt från hemlängtan och nervositet vandrade vi omkring i historiens fotspår. Från palats och ståtliga kyrktorn, till trädgårdar och färgglada gator, fyllda av liv och rörelse. Vi var under solen i Sevilla, och där vi strosade runt, i vad som för oss liknade ett paradis, var verkligheten avlägsen.

Klockan 07.55, med solen framsmygande bakom hamnens hus och fiskebåtar, samlades vi, besättningen på T/S Gunilla, på däck inför morgonuppställningen. Till fiskmåsars hungriga skrän presenterades dagens program innan samtliga elever, somliga tröttare än andra, gick i land för att ge sig ut på dagens äventyr.

Efter två timmars bussresa över öppna fält, mellan olivträdsplantage och dimmiga bergstoppar hade de flesta av oss elever vaknat till liv och kunde uppskatta det färgstarka välkomnandet vi fick av vår slutdestination. Medan majoriteten av oss sovit hade vi hamnat bland färgglada byggnader, vattenfontäner och människor i ständig rörelse; vi hade nått Sevilla.

Direkt efter att vi lämnat bussen, innan vi ens tagit tio steg in i den främmande staden, blev det uppenbart att de trånga gatorna och de öppna torgen präglades av historia. Bakom varje gathörn fanns kvarlevor från stadens alla år på nacken. Där syntes spår av antikens fascinerande teknik, morernas detaljrika arkitektur, kristendomens kompromisslösa framfart och även senare århundradens avtryck. Över sliten gatsten och över glänsande marmortorg var det därmed så gott som omöjligt att inte imponeras av Sevillas uråldriga historias fotspår, där de tydligt framträdde i nuet.

Med denna fascination besökte vi det kungliga slottet Alcazar, som med sina runda valv, mosaikväggar och apelsinträd lyckades förtrolla oss i den stekande middagsvärmen. Av en mycket trevlig guide fick vi lära oss om slottets uppbyggnad, historien bakom arkitekturen, och om ett antal kungligheter som valsat fram i det väldiga palatsets trädgårdar och balsalar.

Därefter besöktes den om möjligt ännu pampigare Katedralen av Sevilla, som med sina tinnar och torn i barock- och gotisk stil stod i kontrast till stadens resterande byggnader, som ett tydligt stadscentrum och nav. Likt katedralens enorma utsida kändes även insidan oändlig där vi gick mellan oräkneliga stenpelare, från det ena kapellet till det andra. Kolossala oljemålningar av helgon och martyrer prydde de skyhöga väggarna, och var vi än tittade syntes pråliga utsmyckningar i guld och silver.

I katedralen fick vi även, efter att ha trängt oss igenom ett hav av nyfikna turister, se Christofer Columbus grav. Om jag minns rätt innehöll det överdådiga gravmonumentet 153 gram skelett, främst från den döde sjöfararens knäskål. Efter detta besök fick vi lämna kyrkans kvava, mystiska atmosfär, för att återigen bli bländade av det klara dagsljuset.

Vi släpptes fria för att vandra mellan palmer, fikon- och magnoliaträd, som tydligt stod i kontrast mot den oskyldigt klarblå himlen och den samvetslösa solen som nafsade på oss med sina vassa tänder. I värme och bland grönska var det lätt att glömma bort verkligheten, där vi strosade omkring utan mål i vad som för oss liknade ett paradis. Allt utom det vi hade framför oss kändes avlägset, arbete på Gunilla såväl som hemlängtan och den nervositet den för med sig. De timmar vi fick spendera i Sevilla blev för oss en tillfällig och mycket välbehövd flykt från den spänning som oundvikligt finns ombord, nu när det närmar sig hemresa.

Trötta i fötterna, men väl till mods, var det sedan dags för oss att återvända till det något mindre intensiva Cádiz, som sedan vår ankomst till Spanien varit vår hemstad. Energin vi känt när vi nått Sevilla hade nu runnit ur oss, och medan solen gick ner över stadens hustak infann sig därför även ett lugn ombord på T/S Gunilla. Till fiskmåsarnas skrän sa vi därmed adjö till solens sista strålar, som tackade för sig och lät våra tunga ögonlock vila medan natten omfamnade oss.