Sista sjövakten som 8-12

Idag gick vi på vakt klockan åtta på morgonen. Vi kom upp till vakt i soluppgången Jag var post och skiftade mellan utkik, livbojsvakt och rorsman. I början av vakten gick vi för motor och det var lugnt och väldigt långtråkigt. Ungefär klockan 11 började det dock blåsa upp lite och vi skulle börja segla. Midskepps är den minsta vakten och med några sjuka och några på specialuppdrag under däck hade vi en väldigt liten arbetsstyrka 4 pers. Det gjorde att när vi skulle sätta segel fick vi som poster hjälpa till. När vi avbeslog och satte seglen fick därför kapten Jörgen styra och hålla koll på vattnet runt omkring medan Linnea hade koll på oss på däck. Vi hann precis bli färdiga innan vi skulle ha vaktavlösning.

Efter vakt hade vi lektioner med bland annat hamnpresentation där vi fick veta vårt schema för Gibraltar. Vi hade också stormöte, elevråd och båtråd. Under kvällen har det varit mycket plugg och på grund av några deadlines som närmar sig och med lugna vågor har det varit bättre fokus än någonsin tidigare.

Nattvakten var helt otrolig. Vi seglade och I början var det långtråkigt men det var härligt att slippa våran sista sjöstädning. Dock blev fikat försenat eftersom arbetsstyrkan inte avlöste oss i tid. Det var bland annat för att en i vakten skar sig i fingret och fick springa in till sjukhytten för att fixa det. Efter andrekocken som är sjukansvarig kollat på såret fick andrestyrman sy. Senare på kvällen blev det riktig mörkt och som livbojsvakt var det omöjligt att se utkiken. Men när jag varit livbojsvakt i bara några minuter började det blixtra ordentligt och med mindre än en minuts mellanrum lystes himlen upp och man kunde se utkiken. Runt 11 började det blåsa upp och vi skulle bärga seglen. Jag och Samuel som var poster fick hjälpa till att beslå seglen. När vi var nästan färdiga ropade Jörgen på oss att vi skulle skynda ner för att det blixtrade för mycket och det inte var säkert att vara i riggen. När vi bärgat alla seglen och gick för motor återgick jag sen till post som utkik. I vattnet under backen simmade det delfiner som bara kunde ses eftersom de lystes upp av mareld. Det var riktigt vackert med delfinerna som glittrade och lämnade ljusspår efter sig i vattnet. Självklart kunde inte vakten sluta med det utan den sista halvtimmen spöregnade det och nästan hela vakten blev genomblöta rätt igenom.