1 maj 2022

Idag började morgonen med att vi alla blev ”purrade”, alltså väckta redan klockan sju på morgonen. Vi alla virrade oss sömndruckna in i stora mässen där frukosten stod framdukat. Lite olika på varje bord. Nästa frukost kommer man absolut spana in de bästa borden att sitta på!

Efter frukosten startade dagen på riktigt, massor av nya saker från varje sekund. Det slogs glas, hissades flaggor och pratades. Pratades väldigt mycket och hälften av informationen försvann nog lika fort som den kom in. Våra vaktlag, som var indelade i mindre grupper fick sedan lära sig olika saker. Vår grupp började i byssan. Där var två tvillingkockar (nej man kan knappt se skillnad på de ifall du undrade) som var supertrevliga och visade oss runt. De förklarade hur maten skulle lagas till havs och i land, och var tydliga med att byssan är den viktigaste platsen ombord. Det därför att alla blir griniga och sjösjuka, och det skulle inte bli kul. Sedan fick vi fixa fika åt alla. Det är mycket fikor på denna båten, troligtvis för att inte alla ska bli griniga och sjösjuka.

Efter fikat skulle vi gå igenom säkerheten med Lukas, andrestyrmannen ombord. Vi fick bland annat lära oss om tunga dörrar och var alla brandsläckare och nödutgångar fanns. Det var lite småtråkigt men lärorikt, dessutom var det bra för att lära sig hitta i båten. Tunga dörrar mosar ben, pulversläckare blir stökigt och brandvägarna var stängda dåligt av tidigare elever. Sen var det lunch, YAY mer mat.

Under lunchtid åkte en rakapparat fram och många fick snagga sig. Jag snaggade ungefär halva mitt hår. Alla av oss såg lite lagom småkorkade ut när vi stressat behövt avbryta för nästa aktivitet.

Vi fick lära oss om MOB efter lunchen. MOB betyder man över bord. Där vi testade orangea dräkter, stirrade (mycket stirrande) på livbojar och annat flytande orangea saker. Det var lite kul och intressant och eftersom det blev mycket tid över fick vi tid att fråga ut vaktledaren och båten. Hon berättade lite tips och lockade dessutom med dumma lekar för tråkiga nattvakter. Hon vägrade dock säga vad för lekar, och då blev vi besvikna.

MOB ar kul men efter fika var det dags för oss att klättra i riggen! Det var superdarrigt men kul. Efter en stund där uppe var det mindre darrigt och lite mer spännande. Vi såg mycket av staden och åt andra hållet sträckte Atlanten ut sig i evigheter.

När vi väl var nere och fikat så hade vi frivakt och begav oss ut i staden. Väl i staden hittade vi azorisk mat. Denna mat var lite udda och många fick ägg ris och pommes frites till någon slags kött eller fisk. Vissa fick även en sorts maträtt med massor av ost, ägg, något sopplikt och korv. Det var en riktigt udda maträtt.

Dagen var underbar och snart är det dags för oss att sova,

Godnatt

Ella Göransson Emgård