20 januari 2019

Idag blev vi purrade lite tidigare än vanligt för att hinna gå på en gudstjänst innan avfärd härifrån vid 12 tiden. Vi alla hade på oss våra pikéer och långbyxor/långkjol när vi gick mot katedralen. Trots att solen inte hunnit stiga upp var det väldigt varmt, samt att det var uppförsbacke hela vägen fram.

Det var fint inne i katedralen och det stod stora fönster på glänt, vi slog oss ner på bänkarna och gudstjänsten började. Prästen predikade om det mesta inom kristendomen, det var intressant att få höra. Speciellt eftersom att vi har en uppgift om hur kristendomen påverkar befolkningen i landet. Gudstjänsten var lång men vi höll oss vakna eftersom att det med jämna mellanrum var sång som man skulle stå upp till. Vi tjuvkikade på dem andra mer rutinerade för att veta när det var dags att ställa sig upp. Trots vår okunskap verkade dom uppskatta vårat besök, prästen tackade oss framför alla och gav oss blessings så nu kommer nog resten av resan att gå bra. Efter gudstjänsten fick vi chans att prata med prästen och se lite behind the scenes i kyrkan för att sedan gå hemåt mot Gunilla. Väl framme fick vi fried rice med sweet chili sås till, en favorit hos många, för att sedan kasta loss och bli utlotsade från vår fina båtplats i Grenada. Vi har haft en så himla bra vecka här, Grenada är verkligen en av de finaste och coolaste platser jag varit på. Vi har badat i vattenfall, gått på hajkar, hängt på stranden, varit på marknader och flera skolbesök. Alla vi har pratat med här har varit så himla trevliga och hjälpsamma, något vi verkligen har uppskattat då det inte är en självklarhet. Vi är så privilegierade, här finns det människor som inte har nånting men ändå är intresserade av vårat liv och om hur vi har det, så fint.

Nu ska jag, Zelda, Agnes och Viktor kolla på sex and the city, en film som Zelda introducerat till vakten. En ny värld har öppnats för oss, Ekelund själv har kollat på filmen åtta gånger under resan, detta blir min tredje.

Hoppas ni har det bra där hemma!

Elsa Gjertsson, Styrbord