23:55, det är då det börjar!

Klockan är 23:55 och det är bara fem minuter kvar innan kalendern slår om till andra september och söndag. Lektionsfritt!! Sen så är det ju även bara fem minuter kvar till nästa vakt…

Hela vakten står uppställd i ett rätt så spretigt led vilket inte gör vaktledar-Anna särskilt glad. Å andra sidan så är vi helt tysta men det beror mer på att vi är helt nyvakna än duktiga. Efter den vanliga proceduren med en sammanfattning av vakten samt åtta slagna glas samlas arbetsstyrkan ihop och vi pendlar mellan att sätta, bärga, beslå och genomgångar på akterdäck. Som vanligt räknar vi ner tiden till fika, tre glas (1 glas per halvtimme), medan resterande tid flyter på i lagom takt. 01:30 skyndar vi in i lilla mässen. Där luktar det kaffe och nybakat bröd och alla njuter av att få i sig lite energi. Tyvärr så är det viktigt att komma ut från fikat i tid och en kvart senare står, eller snarare sitter, vi uppe på halvdäck igen.

Klockan är 03:55. Hela vakten pratar exalterat med varandra i vetskapen om att vi snart är fria att återgå till kojen! Fem minuter senare är vi nere i elevinredningen och för antagligen en alldeles för hög ljudnivå för att 15 minuter senare ligga tysta och förmodligen redan somnat. Efter tio minuter så öppnas dörren och rondman är här för att väcka oss. Det där med tio minuter är självfallet inte sant men det känns verkligen som man precis somnat. Vi får under denna natt runt sex till sju timmars sömn vilket inte är allt för dåligt. Efter dagvakten hinner man klämma in en och en annan timma extrasömn mellan lektioner och middagen.

Som ni säkert förstått så har jag 8-12 tiden och tillhör styrbord. Vi äter lunch vid 11:20 och går sedan på dagvakten. Under dessa fyra timmar ska vi fixa med underhållsarbete och främst tjärningen av riggen. Att tjära är riktigt, riktigt kladdigt och sen går alla runt och luktar rökt BBQ! Även under dagvakten så har vi en fikapaus vid 15:00 och idag serverades vi vaniljbullar. Så jävla gott! Idag var det även lite fusk på vakten då vi vid 14:00 hade en säkerhetsövning samt ett stormöte vid 15:30.

Som jag skrev i början hade vi idag en helt lektionsfri dag som vi istället ägnade åt att spela kort och sola på backen, alltså det vanliga. Vi gör även mängder med popcorn men minst hälften av dem blir brända (PS. det är alltid mikropopcornen). Senare på kvällen sprider sig ryktet om täckning till telefonerna snabbt som tusan. Snart sitter alla som är vakna (inklusive jag) på backen där vi pratar i telefon och instagrammar men med tiden droppar folk av när tröttheten tar över.

Som på en sekund var även denna dag slut och återigen står jag där, i det spretiga ledet, klockan 23:55.

Lova, Styrbord