Alla vi som korsat Atlanten!

Dygnsrytmen är åter normal, och vi har numera lagt oss till ankars utanför Portsmouth. Vi har med andra ord korsat Atlanten.

Tio dygn har gått sedan vi gav oss av från Azorernas vackra öar, och att få leva dessa dagar med en normal dygnsrytm har varit fantastiskt. 8–12-vakten bjuder på mycket härligt. Morgonvakten är en perfekt start på dagen med en perfekt behaglig värme och en fridfull blandning av underhållsarbete, klättring och halande av tampar.

Kvällsvakten på 8–12 är uppdelad i fyra tidsperioder som varierar i storlek och karaktär. Den första är Bärga, vilket är då vi tar ned de segel som inte kommer användas under natten. Under denna halvtimme till timme krävs klättring och diverse olika former av att tampas med tamparna. Sedan kommer nästa period, nämligen Stressa, städa, skrubba, då vi ska göra rent hela inredningen på båten på en timme. Den tredje perioden denna kvällsvakt delas in i är lite som Vatikanstaten eller San Marino; inte helt fristående utan snarare hastigt intryckt i något annat. I detta fall är det perioden Släpp allt ni håller på med och titta på solnedgången, som ligger intryckt i Stressa, städa, skrubba. Sist men inte minst får vakten avnjuta två timmar värt av Chilla.

Sjöbenet var otroligt, men inte vad jag skulle skriva om, det är emellertid inte helt orelaterat till vad jag skulle skriva om, nämligen sista dagen på nämnda sjöben, dagen vi gjorde oss förtjänta av de där knallröda byxorna som vi nu får ha på oss, och det där ankaret som vissa funderar på att tatuera in. Vad jag skulle skriva om var ju dagen då vi officiellt korsade Atlanten.

Klockan 08 stod Midskepps upp för att segla båten fram till lunch, då vi kastade ankar och den otympliga stålklump som Gunilla är stillsamt lade sig till ro. Under denna tid var jag och Marcus backisar som utan att lyckas undgå att trampa vår kock på nerverna dukade fram fika och förberedde lunch till alla på båten.

Vakten gick och vakten tog slut, så som vakter faktiskt tenderar att göra, och frivakten, som nu sträckte sig ett helt underbart dygn tog vid. Den bedrevs med att skriva frågor till en På spåret-kväll som inte blev av, samt med att efter lång väntan ringa hem till nära och kära för att känna av en svag kittlande hemlängtan.

Dagen gick och solen sjönk sakta bakom stadens inte särskilt avlägsna silhuett. Nu samlades de flesta på båten i stora mässen, där popcorn och dricka stod på borden, för att se på filmen In the Heart of the Sea, en film vars titel passade allas sinnelag, med en handling kretsande kring Moby Dick och sjömän som strandas och dör i mängder. Det var en typisk film som man mycket hellre ser när man precis har korsat Atlanten än precis innan man korsat den.

Så kom den dagen och så gick den.

Ha det gött folkens,

Arvid Jansson