Allra första vaktdagen och familisering

Det var den andra morgonen vi vaknade här i Malaga och jag var så trött på morgonen. Att gå upp klockan 07:00 är jag inte van vid men jag tror jag får in dygnsrytmen snart. Min grupp började med att klättra i riggen på morgonen och det var första gången för alla. Vi hade sedan en överge-båten-övning och första vakten.

Jag hade föreställt mig att mina ben skulle skaka och att jag bara skulle klättra till första rået i riggen men jag klättrade upp hela vägen. Att stå ute på råna (där seglen hänger) var det läskigaste men vad jag förstått ska jag inte klaga eftersom de som är långa inte kan hålla sig lika lätt som korta personer. På råna var vi ändå fasthakade i selet men inte när vi klättrade, då kunde man bara lita på sig själv och att man höll i sig. Det tog ett tag för vår grupp att komma upp även om vi var en färre än den andra gruppen men vi var mer skraja. Det bästa var lätt soluppgången som vi såg när vi var där uppe och känslan när jag hade klättrat ner. När jag var nere tänkte jag ”då var det gjort” men sen kom jag på att det ska ju bli en vanesak och jag ska klättra många fler gånger även när båten gungar. Jag hoppas att jag blir mer taggad på det.

Vi blir proppade med mat och vi har kommit på tekniken att inte äta sig proppad vid frukost och lunch för då orkar man inte fikat efter, vi sparar lite plats för fikan helt enkelt. Efter lunchen hade vi övning på hur vi ska överge båten ifall det behövs och då fick vi extra mycket blickar från alla på kajen när vi hade på oss knallorangea flytvästar och larmen gick. Att alla tittar på oss från hamnen är fortfarande ovant men jag antar att man blir van snart. Sen efter övningen började min första vakt och vi fick lasta på massa proviant till exempel grönsaker, mjöl, läsk och kakor, men tyvärr var läsken och kakorna till befälen. Det var svårt att veta vart allt ska förvaras men nu har jag i alla fall ett litet hum. Mjölsäckarna vägde 25 kilo och jag, Maja och Jacob fick bära de och lägga in de längst in i elevinredningen. Innan middagen städade jag och Klara befälinredningen, befälens duschar och deras toaletter vilket var helt okej men lite äckligt att rengöra brunnarna.

En konstig grej som hände idag var att en spanjor har försökt släppa på sin hund på båten två gånger. Jag har aldrig sett när han gör det men jag har sett honom och hunden gå på kajen. I natt kommer rektorn och jag kommer sitta fartygsvakt när han kommer och det ser jag fram emot. Imorgon ska vi också segla iväg mot Las palmas.

Karin Berglund