Ananas, Bensinstopp och Caldeiran

Om du någonsin åker till Azorerna vill jag ge dig ett tips. Hyr en moppe och åk till en mataffär där du köper picknick-mat. Bland picknick-maten bör du ha minst tre sorters frukter, gärna den Azoreanska ananasen och körsbär. Det är även en bra idé att köpa lite kex, kanske lite ost och något att dricka. När du är klar med det kan du påbörja din tur runt den fina ön Faial.

Efter uppställningen idag gick jag och åtta andra iväg och hyrde moppar. Vi köpte mat och åkte sedan vidare på en heldagstur med stopp på några av Faials finaste platser. Första stoppet var vid Capelinhos. En vulkan som varit aktiv tills 1958. Där fanns en fin fyr och utsikten var helt otrolig. Det är galet att få gå på en sådan här skola. Där varje dag är olik den andra och vi får uppleva saker andra bara skulle kunna drömma om. Vi stannade ungefär en halvtimma tills vi kände hur det började rycka i benen och vi var tvungna att se något nytt.

Nästa stopp var en utkiksplats där vi fick chansen att se toppen av vår grannö med vulkanen Pico. Vad vi hört är detta något som är väldigt sällsynt. Den brukar nämligen ha en slöja av moln runt sig. Där åt vi en del av vår picknick (vi sparade lite tills om vi skulle bli hungriga senare). Vid detta stopp blev det yoghurt, nektariner, körsbär och oreo-kakor. När vi insupit denna utsikt drog vi återigen vidare. Här uppstod dock ett litet problem för mig och Maja, som åkte tillsammans på en moppe. Vår bensintank stod på en fjärdedel.

En aning stressade körde vi uppför berget till Caldeiran. Nu i en aning långsammare tempo för att bensintanken skulle räcka längre. Väl uppe mötte vi Styrbordsvakten som just då var på väg att cykla ned för vulkanen. Även här var utsikten fantastisk och vi njöt av att bara sitta och titta på allt det fina. Extra bra blev det då vi i affären hittade Oatly’s chokladdryck, Sveriges bästa. Att sitta på Azorerna och dricka Oatly är ganska surrealistiskt. Du älskar att du är på Azorerna samtidigt som du får ett litet hörn av hem.

För att komma ned för vulkanen finns två alternativ. Du kan antingen gasa ned, då kommer du upp i kanske 80 km/h om du vill. Alternativ två är att rulla ned. Ett utmärkt alternativ för dig utan bensin. Att rulla ned för de slingriga vägarna är faktiskt att rekommendera starkt. Ni på mopeden kan prata med varandra, det är tyst och allt blir mysigare. När du börjar komma in bland fler vägar, där du kan behöva blinkers, kan det vara bra att ha på motorn. Annars går det inte att blinka.

Vår mopeddag slutade på topp med en sväng till Praia do Almoxarife. En svart strand med varm och len sand. Vi överlevde utan större men och kom tillbaka till båten välbehållna. Ananasen, som var en viktig del av picknick inköpen, går väldigt bra att äta i stora mässen till ”Dirty Dancing" om den inte skulle ha blivit uppäten tidigare. Bara så ni vet.

Jag vill även ge dig två extra tips om du vill åka med en moped på Faial:

1. Försök att inte åka ned i ett dike
  2. Försök att inte (nästan) preja ned varandra för stup