Ändring i schemat

Dagen började med hamnuppställning klockan 8.00. Därefter var det bara för babord att fortsätta sin sovmorgon. Midskepps styrde oss ur hamn och vi var ute på havet igen vilket kändes skönt efter vår händelserika vecka i Cherbourg.

De flesta segel var satta när Babord gick på vakt och det betydde en sak, underhållsarbete. Som ”tur” va så var jag post och fick njuta av det härliga vädret. Med vinden i seglen och starka strömmar seglade vi framåt i 7 knop. Medan posterna styrde båten framåt underhöll arbetsstyrkan båten. Rebecka och Moa satt uppe i Mesan och slipade masten, där satt dom i 4h förutom en kvarts fikapaus. Höjdpunkten under vakt tycker Moa. Andra i arbetsstyrkan fettade i riggen och det städades under backen för att förbereda målning. När vakten var slut vid 16.00 hade vi kommit ungefär halvvägs.

Till lunch fick vi stuvade makaroner och falukorv, som önskat av oss elever. Mätta och belåtna gick vi ner till stora mässen för att ha hamnpresentatrion med vår dos Brita. Vi läste elevtips från förra Europaresan och Brita gick igenom utflykterna vi ska göra i Portsmouth. Ett hett tips är att åka till White Cliffs of Dover, men det får ni antagligen läsa mer om i en annan blogg.

Den dagliga eftermiddagstuppluren har aldrig varit så bra som idag, Jag blev väckt och informerad om att vi slapp ha nattvakt då vi låg till ankars. Vanligtvis innebär det dock att man får sitta ankarvakt ca en timma under natten. Men våra snälla styrmän tog nattvakten åt oss. Vi alla var så tacksamma för att vi hade frivakt hela natten och en lång sovmorgon dagen efter.

Mvh Babord.