Ankomst i Barcelona

Barcelona- hamnen som vi alla har längtat till. Äntligen är vi framme! Idag på förmiddagen la vi till vid kajen, och våran hamnplats ligger precis is centrum vid Las Ramblas, den stora gågatan full med shopping, mysiga caféer och restauranger. Här kommer det nog inte bli någon som blir uttråkad!

Imorse klockan 10.00 skeppstid (09.00 lokaltid då vi inte ställde om klockorna till sjöss) var det alltså dags att anlända i Barcelonas hamn. Denna gången ligger vi mitt inne i staden, i ett livligt hamnområde med köpcenter, fritidsbåtar och många turister. Det kändes skönt att se civilisation igen efter 6 dagar ute till sjöss och vi som hade frivakt var taggade på att gå iland så snart som möjligt. Man har märkt av den förväntansfulla stämningen bland både elever och befäl på Gunilla de sista dagarna, alla har varit spända på att komma fram till Barcelona och det var en härlig känsla när vi äntligen anlände.

Det var styrbord som fick ta första vaktpasset i hamn denna gången, och det var även de som fick hjälpa till att lägga an imorse, men då låg jag själv och sov. Min vakt, babord, hade ett vaktpass från klockan fyra till klockan åtta imorse, så de flesta av oss var nog rejält trötta efteråt och vilade sig eller till och med sov. Det var både sista nattvakten innan vi ankom i hamn och även sista sjövaktpasset med våran vaktledare, Klara, som vi i babord har haft fram tills nu. Det var allt lite sorgligt, för vi brukar ha det ganska kul på vakt, men det ska bli skönt att slippa gå upp klockan fyra varje natt för det är då man är som tröttast.

Efter lunch var det då alltså fritt fram att gå iland, och det var då många som utnyttjade det direkt. Babord har ett riktigt bra hamnschema denna gången, och tur är väl det för i Barcelona finns det oändligt mycket att göra och vi behöver maximera vår tid för att få ut så mycket som möjligt! Vi alla har spanat in saker som vi vill göra här, eller ställen som vi vill besöka, så vi har laddat upp med många planer under de närmsta dagarna.

Jag gick tillsammans med några kompisar in till centrum av staden, där ett av målen var Hard Rock Café, men vi tittade även in i många butiker på vägen dit och hem och shoppade en del. Hard Rock Café var ett coolt ställe, det var mitt första besök på ett sådant café och vi beställde gott fika och sög in atmosfären där. Sedan gick vi runt lite på de välorganiserade gatorna i Barcelona och bara njöt av alla intryck, det var även skönt att inte sticka ut som de enda turisterna i staden och det var en lättnad att kunna göra sig förstådd på engelska här. Det var inte min första gång i Barcelona men en del har ju självklart förändrats i samband med folkomröstningen om Kataloniens självständighet och allt runt omkring. Trots det tyckte jag att stämningen och känslan man fick av att befinna sig i staden var en avslappnad och härlig sådan.

Nu laddar vi upp inför de kommande dagarna!

Janne Schilling, Babord