Ankring i Afrika

Datumet är den 30:e november och det är en dag kvar till vinter samt Safi, Marocko. Vi gungar i Atlanten och har utsikt över Afrika.

Dagen började med att vi vaknade 08:00 och brassade på stor- och förmasten så att råna skulle se bra ut till kaj. Fram till lunch var det inte mer än det som hände. Efter vår vakt som slutade 12:00 sov jag hela dagen. Medans jag sov hade babord varit med på ankringen och nu låg vi stilla men ändå inte... När jag vaknade så känndes det som att vi sjönk eftersom det gungade så otroligt mycket. Jag var svag i knäna och kunde knappt gå normalt utan att ramla omkull. Vår vakt började igen 20:00 men den här gången fick vi det mest spännande jobbet på hela resan, att klättra upp i riggen när det gungade så mycket. Vi skulle ombeslå några segel som hade beslagits lite fult. De som klättrade i förmasten hade det dock mycket läskigare för att det gungade så mycket mer i fören. Jag ombeslog i stormastens bram men det var fortfarande läskigt. Det gungade stenhårt varje sekund fram och tillbaka. Jag ramlade nästan ner flera gånger men som tur så hade jag sele på med säkringen. När vi var klara 22:00 så fick vi sluta istället för 00:00.

Mir Woshman