Äntligen iland, frivakt och pizza i världsklass

När vi på morgonen blev purrade för att anlöpa La Palma så var vi förväntansfulla på den nya hamnen. Vi hade nu vart ute i 10 dygn i sträck där vi fick känna på både hård segling med sjösjuka men även att sakta glida fram i solen för maskin. klockan var 9 då vi i sjöfartsklassem blev purrade för att hjälpa till att förtöja.

Jag hade redan den natten haft min nattvakt från 12 till 4 men kände mig ändå glad och pigg trotts den korta sömnen. När jag klev ut ur svalen möttes jag av en blå och solig dag med en svag bris. Strax efter att jag kom upp för lejdaren till halv däck så var de sammling där vi blev uppdelade till de olika trossarna och fendrarna. Vid rodret stog min klasskamrat och styrde sakta in oss i hamn. Vi började närma oss kajen. Allas fokus steg då vi blev instruerade av vaktledarna hur vi skulle göra. Sedan gjordes en kraftig gir och vi gled snyggt in bredvid kajen och kastade trossarna i land och förtöjde klart. Nästa steg blev att rigga landgången vilket vi gjorde. Sen fick vi en halvtimmes rast i väntan på uppställning.

Uppställningen kom och vi fick både historier om La Palma och blev informerade om mycket som till exempel regler och hur corona läget är här. Men vi fick även veta att de är första gången som gunnilla är på La palma och att vi fått i uppgift att utforska ön. Efter uppställningen så gick styrbord på vakt medans babord och midskepps vakterna fick frivakt. De dröjde inte länge innan de flesta elever hade lämnat gunilla o gått ut och utforskade staden. Vi gick förbi både resturanger och glasskaffeer men även endel turist butiker som säljer alla möjliga typer av roliga sovinirer. Kvällen kom och jag hade skrivigt av mig från middagen för att istället äta i land på en resturang vi hade hittat tidigare under dagen. De var en italensk resturang och den visade sig ha pizza i världsklass.

Arvid E/ Babordsvakten