Äntligen seglar vi iväg

Jag gick på vakt 00:00 och vi skulle äntligen lämna bukten där vi legat ankrade de senaste 6 dagarna.

Det första jag fick höra när jag skulle gå på vakt var att ankaret hade fastnat igen, precis som för några dagar sedan fast denna gång hade det fastnat i två vajrar istället för en. Vi har vår uppställning och sedan gick jag direkt fram till backen, väl framme på backen var det fullt liv och vår båtsman Karin hängde helt genomblöt i en tamp som kapten och vårt befäl Adam hade firat ner för att hon skulle försöka få loss de två vajrarna. Vattnet var kallt och det var både ansträngande och svårt att försöka få loss vajrarna från ankaret för Karin. Istället bestämde de sig för att Adam skulle ta på sig Mob (man over board) dräkten och försöka. Ungefär 35 minuter in på vakten fick de loss vajrarna men lägg då även till att de hade påbörjat ”operationen” att få loss vajrarna redan på 8-12 vakten.

I vanlig ordning gick vi av vakten 04:00, sov och sedan blev purrade 11:00 för vår lunch/frukost som är 11:20. När vi gick på vakt så var redan de flesta segel satta men de behövde skärpas lite så då brassade vi och efter det satte vi brammen, såg ett gäng delfiner och nippade. Eftersom det var söndag så hade vi inga lektioner och jag kunde gå och lägga mig i min koj och ta en tupplur fram till middagen. Efter middagen fortsatte jag kolla på blood diamond som jag påbörjat dagen innan.

Resten av dagen hände inte mycket, det var mest häng i stora mässen samt att jag ”pluggade” lite inför min motorcykeluppkörning som jag har en vecka efter vi kommit hem. Tack för att ni har läst min blogg!