Äntligen tillbaka på sjön

Hej! Mitt namn är Hanna Lilja, jag går i naturtrean på skolan. För att ni där hemma skall få veta hur vi har det, är det idag min tur att skriva en blogg.

Det är den 18 december, vädret är fint och vinden bris. Midskepps och styrbord har redan haft hamnvakt, vilket betyder att det är babord som får äran att avsluta Malaga med vakt.

Dagen inleds med en traditionell uppställning 07:55 för information inför den händelserika dagen. Idag skall nämligen den nya kaptenen mönstra på och det är dags för första sjöbenet denna resa. Så spännande och nostalgiskt!

Klockan slår 16 och nya kaptenen tar sina första stapplande steg upp för landgången för denna resa. Den nya kaptenen gör en kaptensförfångning med den gamla där de går igenom viktig information inför följande resa. Därefter förbereds det för avfärd, sjösjukeplåster sätts på och sista inhandlingarna för bunkring av snacks görs.

Trossarna släpps loss och puttrandes lämnar vi ett soligt Malaga bakom oss. Det är nu dags för resans första sjöben. Nästa gång vi ser land är antagligen i Madeira om sex dagar. Men vem vet, kanske ändras de planerna på grund av nya restriktioner?

Vaggande förflyttar sig sakta fartyget genom vågorna. Det har blivit dags för resans första övningar, brandlarm och manöverbordövning. Larmet ylar runt om i fartygets alla högtalare. Vaktledarna skyndar sig för att ta på sig brandstället. Stolt traskar de iklädda vaktledarna fram till oss uppställda elever för att visa hur utrustningen ser ut.

Vidare är dagen lugn, solen skiner över fartyget och det är shortsväder på backen. Ingen är särskilt sjösjuk och behöver spy, livet är härligt ändå!

Sammanfattningsvis har vi det riktigt bra här på fartyget, alla är glada och taggade på att äntligen få komma ut med Gunilla igen. Som vi längtat!

Hanna Lilja, midskepps