Aprilskämt och sjösjuka

Första dagen till sjöss är alltid lite speciell, i allafall när man inte seglat skuta på 1,5 år. Minnen försvinner och plötlsligt funderar man på om man säger “God vakt” innan eller efter de åtta glasen, vilken tid fikat är och vilken av alla tampar som är röjelns fall.

Svaren får ni enbart om ni söker till Öckerö seglande gymnasieskola, och för er vars ålder överstiger kan jag meddela att “God vakt” sägs efter glasen, fikat är vid 15:20 och platsen på röjelns fall får jag återkomma med efter nästa sjöben.

Något jag däremot inte glömt var sjösjukan som gärna drabbar en de första dagarna till sjöss. Häng vid relingen och spring fram och tillbaka till vattenslangen är en konstant syn. Inställningen att inte spy på denna resan höll tyvärr inte länge och det enda positiva med dagen är att jag slagit mitt rekord angående antal spyor under en dag. Sju stycken blev det varav en skedde framför hela båten under uppställningen efter brand och livflotteövning. Inte mitt stoltaste ögonblick och tyvärr inte ens ett aprilskämt.

Aprilskämt brukades dock flitigt ombord av mina klasskamrater. Ellen och Julia P menade att Ellen spytt i Julias sko och Julia H purrade midskepps och styrbord med nyheten att ett stopp i toaletterna lett till att vi alla behöver utföra våra behov i en pyts under backen. Jag tror att alla sedan kände en stor lättnad och tacksamhet till våra fyra elevtoaletter ombord.

Något som däremot inte var ett aprilskämt var när kapten Torben beodrade oss att bärga alla segel precis efter solens sista strålar nått oss. Efter fyra bärgade segel behövde jag ta paus på halvdäck där jag sedan spenderade resterande timmar av vakten, fasthakad i relingen tätt intill rännstenen med en kopp vatten i ena handen och en knäckemacka i den andra.

Klockan 00:04 låg jag i min koj med en röd hink brevid och somnade på en mage bestående av två salta kex som mot all förmodan lyckats hålla sig kvar.

Moa Engström SAB1821