Arbete centimeter från vattenytan

Efter att solens strålande värme ersatt de kalla vindbrisarna på morgonkvisten, hade midskepps vakt en lång dag fylld med finbeslagning av segel, städning och underhåll framför sig.

Dagen började i stort sätt som vanligt. Vi blev purrade klockan sju, en kvart innan frukost, vilket följdes av uppställning för samtliga på stordäck. Alla elever kom i tid till samlingen och majoriteten av dem hade påsar under ögonen, då de bara tagit sig upp från sin koj för att sedan sjunka ned i den igen.

Efter uppställningen samlades midskepps arbetsstyrka ute på däck för att få information om den kommande vaktdagen. Samtidigt som denna samling var aktuell, smet sex personer iväg. Hälften av dessa hade en dag i byssan framför sig, medan resterande skulle sitta på halvdäck och vakta skeppet.

För mig som var fartygsvakt blev dagen relativt händelselös. Ronderna som vi turas om att gå varje timme, där vi ser till att allt ser bra ut och är på sin plats, tar allt ifrån tio minuter till en timme beroende på hur noggrann man är och hur mycket det är som behövs göras. Ett viktigt uppdrag för oss fartygsvakter idag var att kontrollera fendrar och förtöjning. Skillnaden mellan hög- och lågvattnet i denna hamn kan vara upp emot tre meter, så om våra fendrar inte justeras rätt kan det resultera i att Gunilla ligger och skaver mot kajen.

Ett av arbetsstyrkans jobb idag blev att fläcka de delar på fribordet (den del av skrovet som är ovanför vattenlinjen) som sedan ska målas över och smälta in i resten av skrovets svarta färg. Båtsmansstolen hissades ned längs sidan av skeppet och surrades fast. När personen som skulle utföra underhållet var fastsäkrad, var det bara för henne att klättra över relingen och gå ned till ”stolen”.

Eftersom att nästa klass snart mönstrar på, fick den del som fanns kvar av arbetsstyrkan i midskepps finbeslå de segel som inte såg tillräckligt bra ut. Att finbeslå innebär att man lossar på de tampar som håller upp seglet, packar ihop det så tätt som möjligt och surrar fast sejsingarna (tamparna) igen när allt ser fint ut.

Min dag har över lag varit lugn och man börjar märka på stämningen ombord att hemfärden närmar sig. Att lämna Gunilla för denna gång känns inte så kul, men vi kommer ju trots allt hem lagom till jul!

William W, Midskepps