Att städa med bomullstops

Idag så var det dags för slutstädning och allt skulle vara rent, det skulle inte synas att det har bott elever i mer än 20 år på gunnila varenda lilla fläck skulle bort.Även om det krävdes bomullstops och nog med kemikalier för att fylla ett badkar med en nästintill radioaktiv såpa.

Det finns en i teorin en mycket rimlig tradition på Gunnila att i slutet av varje resa städar man varenda litet utrymme på båten ytterligt noggrant så nästa gäng elever får ta över en ren och fin båt för att de sedan ska återupprepa proceduren 2 månader senare. Problemet med denna tradition är att den städning vi genomför ofta är extremt onödig då det mesta redan är rent och därav känns som arbete för arbetets skull, dessutom kan städningen anses som överdriven när tandpetare och bomullstops används som primärt städningsverktyg.

Vi hade däremot inget val, det var bara att börja. Allt skulle städas och det innebar en arbetsdag från 8 till 15 av ren städning med rast enbart för mat. Jag kände mig matt och trött i kroppen redan innan städningen hade startat så du kan nog fantisera dig att kroppen inte var i toppform efter att ha vaskat varenda elevhyttshandfat på båten.

Det fanns stunder när städningen faktiskt var okej, den blev metodiskt och tiden slutade existerar under bara ett ögonblick och så helt plötsligt var arbetet färdigt och du kände dig nöjd. Det var här den riktiga tortyren startade. Du behöver också få din städning godkänd av irriterade befäl och oavsett hur länge eller hur noggrant du städat så fanns det alltid något att klaga på. Ett dammkorn där eller en mikroskopisk fläck nån annan stans, man blev långsamt men säkert galen. Moralen steg däremor snabbt när kärleksmums serverades till 10 fikat med fiol spelad av kapten att slappna av till. Leendet försvann huruvida lika fort som de kom när städningen en kvart senare återupptogs och livslusten försvann.

Denna dag erbjöd på vissa glimtar av glädje särskilt när beskedet om att städningen var klar nådde en, fast för det mesta så var det en lika dyster dag som man kunde förvänta sig när himlen var gråare än städvattnet efter en intensiv städning av toaletterna.

Blogg 16 december - Isak Steen Tedenstedt