Avslutningsmiddag

Dag 44 på resan. Idag var det en speciell dag, packdag och avslutningsmiddag. Även om resan har varit helt fatastiskt vet jag att det är många som är sugna på hemkomst. Det är mindre än 48h tills vi ligger förtöjda i öckerö hamn. Därför spenderades denna dagen med att förbereda oss alla inför just det, hemkomst.

Istället för att bli purrade 7.00 blev hytt 5 purrade 7.45, och med det sagt missade vi sista ägg och bacon frukosten. Kanske inte den bästa starten på dagen. Oavsett var det uppställning vid 8.00 för genomgång om dagen. Idag var det en speciell dag, packdag och avslutningsmiddag. Schemat var upplagt så att alla fick 1 och en halv timma att packa helt själv i hytten. Lika lång vakt och resten av dagen hade vi frivakt, men vi behövde också skriva en utvärdering på resan innan läggdags. Båten var uppdelad i fyra grupper, vilken koj man har. Över lång, under tvär ect.

På kvällen skulle avslutningsmiddagen hållas vid 18.30-23.00. Tiden fram tills dess spenderades med att göra klart skoluppgifter, packa, arbeta och personligen spenderade jag en större tid i byssan. Jag hade tur att få min sista vakt i köket med både Mia och Johannes. Mia var så generös och bakade snabbullar som vi fick till trefikat, det var väldigt uppskattat. Johannes stod och fixade all mat till kvällen. Det luktade extremt gott. Dem andra i arbetstyrkan var uppe i riggen och smörjde, började på morgondagens storstädning och fyllde på olika lager så som selepåsar.

När klockan började närma sig 18 höll alla på båten att fixa sig, det var finkläder på i det kalla vädret. Kvällen började med lite häng på stordäck inväntande på förätt. Stora messen var pyntad med ballonger, ljuslingor, serpentiner och mycket mer. Först serverades det en laxröra med avokado på bröd, en bra början. Huvudrätten bestod av saftigt kött, ungsbakad potatis och rödvinsås, mumms. Mellan, och under rätterna hölls även olika uppträden. Vi hade babords sång till Tore, parodier på vaktledarna och befälen som sjöng sin egna låt. Tore hade gjort ett tal eftersom han är talskrivare, vi sjöng snappsvisor och hade allsång. Det var så otroligt roligt att få se vad alla hade kokat ihop inför kvällen. Lite senare under kalaset kom efterätten, en brownie med vitchoklad och bär. Mäktig bit och rikligt med smak. Efter att ha haft våran egen lilla lådsas midsomar runt stormasten, var det dags för båtens…och sist men inte minst pandoras ask där vi fick veta lite för mycket information om händelser som skett på båten. Klockan hade precis slått 23.00 när kvällen började rundas av, och det var sags att sova.

Som avslutning vill jag tacka alla föräldrar, vänner och elever som har tagit sin tid att läsa alla våra, snart hundra bloggar. Även om inte alla har tyckt att det har varit megakul att skriva dem så kommer det vara hundra gånger roligare att läsa dem i efterhand. Imorgon är våran sista dag på båten. Vi ses snart alla där hemma!

Hälsningar Chralize från stybord