Bada, eller käka bullar?

Det är en kylig höstmorgon i Lübeck och hela SA1922 står uppställda på stordäck i fina rader, redo att slå glas. Daggen ligger som ett tunt täcke över relingarna och kullerstensgatorna utanför är helt tomma. De flesta på uppställningen står bara i ett par byxor och T-shirts, precis som de brukar då mornarna innan har varit så varma. Men nu är det inte alls lika varmt. Solen gömmer sig bakom de tjocka molnen och jag kan se hur mina klasskamrater huttrar av den kalla luften.

Det är dags att lämna Lübeck och segla vidare mot Cherbourg. 8-12 vakten ska lägga loss vilket betyder att min vakt kan fortsätta sova tills det är vår tur att jobba. Jag brukar ofta ha svårt att somna om när jag är hemma, men här på Gunilla är det helt annorlunda eftersom att man nästan alltid är trött. Några i vakten väljer att sova lite till medans andra stannar uppe och gör något annat istället. Det var riktigt tur att inte alla i vakten sov eftersom att styrbords rondman hade glömt bort att purra min vakt. Jag vaknar därför mycket hetsigt av att min hyttkompis Agnes ropar att jag måste skynda mig upp från kojen. Klockan har redan hunnit slå 11.30 och vi måste hinna äta lunch innan uppställningen kl 11:55. Jag har nästan alltid väldigt svårt att vakna och det är sällan jag vaknar i tid, så jag är van vid att stressa mig upp på morgonen. Hytterna och elevkorridoren är iskalla och AC:n är troligen på max om jag får gissa.

Iklädd dubbla underställ, mjukisbrallor, flis och seglarställ går jag upp på däck och inser att det inte alls är lika kallt som imorse. Det är helt vindstilla och solen tränger sig försiktigt fram mellan molnen. Jag är visserligen post vilket ofta är väldigt kyligt, men jag har nog lite väl mycket kläder på mig ändå. Seglarstället slänger jag av mig och går sedan fram till utkik där jag från och med nu ska spendera tiden på att bara stå och titta ut mot horisonten. Havet är nästan helst stilla och man kan höra hur vattnet skvalpar mot Gunillas skrov. Vakten flyter på snabbare än vanligt och snart kan man känna en svag doft av nybakta kanelbullar från byssan. Någon halvtimme därpå är det dags för fika som även tajmas med resans första badstopp! Däremot är jag lite lat och väljer att inte bada då jag tycker det känns onödigt att ta av sig sina dubbla underställ och tjocka kläder för att sedan bli blöt och kall. Istället spenderar jag badstoppet i lillamässen och käkar de nybakta, varma kanelbullarna vilket jag absolut inte ångrar.

Vakten slutar snabbt därpå och hela babord går tillsammans ner till hytterna och byter om till myskläder. Eftersom att det är första dagen på sjöbenet är alla lektioner inställda så vi tänker se några avsnitt av en serie i storamässen. Kylan är fortfarande mycket påtaglig i elevkorridoren så hela vakten hämtar sina täcken som vi sedan kryper ner i och värmer varandra. Maskinisten måste verkligen fixa AC:n snart, men det är ändå lite mysigt. Serien är väldigt spännande och vi ser på flera avsnitt tills vi tillslut känner oss liiite för trötta för att fortsätta fokusera på serien. Det blev en mysig kväll för oss alla men nu är det dags att sova några timmar för att samla nya krafter till nattens vakt. Det gäller att vara väl utvilad för att klara av utkiken utan att somna till. Godnatt!

Malou Davnert

SAS1922