Bärga alla segel och vänd båten!

När vi kom ut på däck denna morgon var det ganska lugnt och få segel var satta. I horisonten kunde man fortfarande skymta Afrika men efter ett tag försvann det bortanför horisonten. De ända spåren efter nattens blåst var de uppspända mantågen och den lilla revan i övermärsen. Än visste vi inte att denna vakt skulle bli lika intensiv som den föregående vakten var.

Det gungade fortfarande lite men inte värre än att allt kunde fortsätta normalt. Jag började vakten som utkik framme på backen medan resten av vakten satte förbrammen och började städa upp i schappet efter nattens kuling. Posterna roterade som vanligt och glas för glas närmade det efterlängtade fikat sig. Det ryktades nämligen glass till 10-fika. När det fjärde glaset väl slog skyndade sig vakten in till lilla mässen och mycket riktigt var det glass. En kvart senare blev vi som var post avlösta och fick ta del av fikat. Efter fikat fortsatte vakten med att sjösäkra lite trossar som glidit runt på backen och allmänt förbereda alla utrymmen för den vind som förväntas komma någon gång under eftermiddagen. Prognoserna är lite olika om när kulingen ska slå till men någon gång under eftermiddagen eller kvällen ska det i alla fall blåsa upp lite igen.

När jag står livbojsvakt vid relingen på halvdäck ser jag Esther, utkiken komma småspringandes mot mig. Jag förstår att hon har något viktigt att rapportera ganska snabbt då hon ser ovanligt stressade ut och nästan springer mot mig. Det visar sig att hon upptäckt något i vattnet. Vi tycker det liknar en halvsjunken, upp och nedvänd kanot. Torben, vår kapten som är ansvarig för 8-12 vakten hämtar snabbt en kikare i navhytten. Efter att ha observerat objektet i någon sekund beordrar han att vi ska bärga alla segel och vända om. Då förstår vi alla att det är skarpt läge och tillsammans börjar vi giga upp och därefter gårda alla segel. Jag och Esther tar tillsammans undermärsen som är det enda seglet vi har satt på stormasten. Det var lite tur i oturen att vi fick en reva i övermärsen i går natt för annars hade vi antagligen haft övermärsen och brammen satt. Sedan fortsatte vi att bärga storstäng medans resten av vakten bärgar alla segel på förmasten. Sen hjälps vi alla tillsammans åt i nedhalet till förstängstagsseglet och inre klyvaren. Vid det här laget har vi redan vänt på båten och vi är på väg tillbaka till föremålet i vattnet. När vi kommer närmare ser vi att det är en ca 4m lång gummibåt vars ”luftkuddar” var trasiga så halva båten låg under vatten. Olof och Karin gick redo för att sjösätta MOB-båten ifall det skulle finnas någon person på baksidan av båten där vi inte kunde se.

Tillsammans får vi upp båten genom lotsporten och undersöker den. Vi hittade inget som kunde identifiera den och Torben kallade till ett möte kl12 då han informerade lite om vad det kunde vara. Självklart visste inte han heller men han sa att det kunde vara en arbetsbåt eller MOB-båt som spolats överbord i går natt eller tidigare. Han sa även att det inte är helt omöjligt att det skulle kunna vara en kapsejsad flyktingbåt vilket inte är helt ovanligt eftersom vi för tillfället är precis mellan Spanien och Algeriet och det är en del flyktingar som försöker ta sig över här. Jag tror det slog alla att det kan ha suttit människor i båten när den kapsejsade och det påverkade oss alla tror jag.

Efter mötet var vår vakt slut och det var dags för lunch. Spaghetti och köttfärssås satt väldigt fint idag. Därefter fortsatte lektionerna som vanligt och vi försökte sova lite i mellan lektionerna och efter middagen innan det var dags att gå på vakt igen.