Blogg

Den andra söndagen ombord, denna till sjöss. Dagen började tidigt. Klockan sju knackade rondman på vår hytt och klampade in med ett leende på läpparna, vilket tyvärr inte besvarades av den trötta hytten. Med stekfrukost som medel fick han upp alla i tid till frukost som fem i åtta mynnade ut i vaktavlösning på halvdäck.

Under dagsvakten var jag post. Ute på havet där vi befinner oss, någonstans mellan Gran Kanaria och Ceuta, händer det inte så mycket. Ibland ser man båtar, men mest innebär att vara utkik att stirra mot horisonten utifall man ser något som skall tas hänsyn till. Igår överraskades jag av två föremål: en stor grå fender och ett ospecificerat rött föremål. Varken fendern eller det röda föremålet utgjorde någon fara för oss, vilket var tur då jag inte hann rapportera någon av de till kapten.

Södagar till sjöss består ofta, utöver stekfrukost, av stormöte och säkerhetsövning. Igår skulle vi ha ”man över bord”-övninig. För att efterlikna ett huvud kastades en papaya över bord som snabbt försvann akter om båten. Med hjälp av eleverna som pekade på den huvudliknande papayan vände vi om och satte kurs mot den, sjösatte MOB-båten och plockade upp papayan. Applåder. Det skall bli gott med papaya.

I samband med att solen trängde sig genom molnen och att MOB-båten var sjösatt passade en modig trupp på att ta ett dopp i havet vilket jämfördes med vattentemperaturen en sommar på Tjörn, 17 grader. Själv var jag inte särkillt badsugen efter den beskrivningen så jag avstod. Ett friskt dopp beskrevs det som.

Snart har vi varit ute på öppet hav i 6 dagar. Det var länge sedan jag var från land så länge. Vi har ingen täckning och internetet fungerar bara ibland, om man har tur. Därav känns det som att vi är isolerade, utan kontakt med omvärlden. Jag, klassen och Gunilla.

Under stormötet sattes mördagleken igång. Och jag dog senare under dagen när jag tog mot en tamp i svalen. Det känns fortfarande som att det är jag och klassen. Och Gunilla.

Hoppas ni har det fint där ni befinner er. Allt är bra ombord!

Sara Leffler, babord