BLOGG 29 Maj söndag

Det gungar hit, det gungar dit och vi är till sjöss igen. Igår lämnade vi Saint Malo för att segla vidare mot Bremerhaven. Saint Malo var en mysig stad med mycket att erbjuda. Allt ifrån fina vyer och ljusa stränder till mysiga gator bland sten-klädda hus. Själv älskade jag den unika badbassängen som dök upp under dagens gång i takt med att vattnet drog sig undan. Sämre gjordes den inte heller av att ett hopptorn befann sig tätt intill :) Saint Malo tycker jag definitivt är en stad värd att besöka!

Landschema har nu blivit till sjöschema och min vakt, midskepps, har under detta sjöben tilldelats den ljuvliga 4-till-8-vakten. Dagens första timmar bestod av sömn. Senare, lite innan klockan fyra (04:00), kämpade vi oss upp ur sängarna för att sätta på oss många lager av kläder, selar och flytvästar och gå upp på däck. Dagens nattvakt gick ut på att lära sig knopar. Vi samlades allihop på båtens akterdel där Astrid, vår vaktledare, gick igenom fem stycken knopar - råbandsknop, skotstek, pålstek, stopp-åtta och halvslag runt egen part. Vi hann inte mycket längre än så innan det var dags för det redan då efterlängtade fikat. Fikat här på båten består av älskvärda ting såsom värme, massor av mackor och speciellt för just denna vakten, även chokladbollar. Efter fikat fortsatte vi med knop-övandet som senare följdes upp av en knoptävling. Tävlingen vann självklart mitt otroligt starka lag - tack Klara, Mea och Vera! Vi knöt upp och ihop knopar med en hastighet likt ljusets! Som vinst fick vi i uppgift att städa däcket. Städningen utgjorde slutet av vår vakt och vid vaktavbytet lämnade vi ifrån oss ett kliniskt rent däck. Med den härliga vetskapen kunde vi gå och lägga oss stolta.

Nästa väckning tog sin plats kvart i fyra på dagen och då löd samma visa. Upp ur sängen, på med grejor och ut på däck för vaktavlösning. När åtta glas var slagna satte vi i gång med våra uppgifter. Denna vakt var jag livbojsvakt. Det innebar i helhet att hålla utkik efter alla personer på däck. Efter en halvtimme bytte jag post till utkik. Den som står utkik har i uppgift att meddela om bojar, fartyg eller liknande föremål som befinner sig i närheten av skeppet. Efter ytterligare en halvtimme bytte jag post igen, denna gång till att bli rorgängare (den som styr). Samma mönster av byten upprepades sedan resterande del av vakten. Efteråt var det filmstund. Då bjöds det på den danska filmen ”S/S …” som röstats fram tidigare under dagen. Jag tyckte att den var hyfsat bra. Därefter blev det sängen igen. Zzzzzz. Plötsligt var dagen slut.

Innan jag avslutar vill jag först ta ett stycke till att gratulera er mammor där hemma. Hoppas att ni har haft en supermysig morsdag och blivit firade ordentligt! Vi på båten sörjer över att inte ha kunnat vara med er på denna otroligt superviktiga dag. Vi tänker på er!

Stort grattis till dig mamma <33

Tindra, Midskepps