Blogg 8maj (SJÖDAG 2)

Jag tillhör vakt babord som innebär att vi har vakten från 08-12 på morgonen och 20-00 på kvällarna.

Idag började vi dagen som vanligt med purrning(väckning) kl 7 för att ha tid att vakna och komma i ordning för frukost kvart över. Efter frukost är det uppställning för avgående vakt samt vi som ska ta över vakten, det innebär att man ska stå på däck redo med all utrustning du behöver 07:55 för att vara i god tid för vaktavlösningen kl 8.

Just idag var jag arbetsstyrka dvs. att jag gör lite allt möjligt som behöver göras på däck. Det kan vara att knacka rost, skrubba däck, slå segel osv. Idag fick vi avbeslå segel för att kunna sätta det samt också beslå vissa segel för att träna på det. Vi övade även på att kvajla samt hade en snabb genomgång om hur man kan tänka för att lära sig vilka tampar som tillhör vad och är vilka.

Vid 12 var det dags att gå av vakten. De var hur fint väder som helst, solen sken och de va klart på himmelen. Under nästan hela min frivakt låg jag på däck och solade och hade det gött, vaggades även till sömns av båten där vid ett tillfälle. Sen var de middag där de serverades korv med mos. Resten av frivakten var jag ganska trött så de slutade med att jag somnade igen ett tag innan vakten.

Sen va det vaktbyte igen med uppställning osv. Det var fortfarande klar himmel så när man kom upp ur båten möttes man av en solnedgång, de va dock ganska blåsigt. Vi fortsatte snacka om lite tampar tills de var dags för den dagliga städningen av båtens inredning. Eftersom att vi som sagt har 20-00 vakten är de också vi som varje kväll städar båten dvs. köket, elevs inredningen, befäls inredningen, ALLA toaletter, stora mässen som används som matsal i hamn, klassrum och bara ett ställe för att hänga kanske kolla på film. Samt då också lilla mässen som man äter i till sjöss.

Med mycket vind blev de lite vingligare på båten och många i vår vakt blev sjösjuka vilket gjorde så att de som var kvar som arbetsstyrka var väldigt få. De resulterade i att en städning som ska ta ungefär en timma tog oss två och en halvtimme att få klart istället. Snacka om att vår vaktledare var lagomt less. I alla fall, sen var de fika som idag var amerikanska pankakor med sirap och såklart som alltid mackor, inte illa faktiskt och ganska välbehövligt måste jag säga. Efter fikat var de inte jätte länge kvar av vår vakt så de sista vi fick göra om man ville var att gå upp i riggen bara för att vänja sig och bli lite bekvämare, notera att de hade hunnit bli mörkt så de var verkligen becksvart. Så de måste jag erkänna var lite obehagligt med samtidigt sjukt mäktigt. Att kolla ut på ett svart hav från masten på en båt som är på väg mot England.

Och där slutar den här bloggen för de absolut sista som hände var bara att jag kom ner ställde upp mig och gick och la mig så fort vår vakt var över.

Zelina