Borta bra, men hemma bäst!

För några minuter sedan så kom jag på att jag glömt skriva min blogg som skulle varit inne den 10 (förlåt Pia). Så här kommer en kort summering av sjöbenet:

De första dagarna på resan så hade vi 12-4 vakten. Det var lite svårt att ändra sömnrutinerna från sommarlovets “sov när du vill” till att inte bara behöva vara vaken, utan också vara aktiv. Vädret var riktigt bra i början (15 grader och sol), men tyvärr följde det inte med oss då det började regna när vi lämnade Sveriges gräns. När vi kom fram till Húsavík såg vid massor av valar och vi fick oss en alldeles egen valsafari. Det var helt fantastiskt att få se valar på så nära håll.

När vi väl var så nära land så passade vi på att fylla på med lite proviant. Det blev lite problem för kockarna med matbeställningen så jag fick använda mina isländska kunskaper.

När vi lämnade Húsavík hade vi brassat klockan och bytt vakt från 12-4 till 8-12 vakten, då blev dygnsrytmen mycket bättre då man blev inte purrad mitt i natten. På vägen till Reykjavík passerade vi “Lundey” där vi kunde se massor av lunnefåglar.

Nu ligger vi till ankars utanför Reykjavík och jag längtar till att få gå iland och köpa godis. Mitt godis tog slut för ett tag sen, jag har aldrig varit lika sugen på socker som jag är just nu. Många på båten har skrivit listor med saker som de ska köpa. Det kommer bli raka vägen till mataffären.

Vi i babordsvakten har planerat mycket roliga saker som vi ska göra när vi har frivakt. Till exempel så ska vi utforska Reykjavik, men även åka på en liten roadtrip. Nu har det gått ett helt år sedan jag var här sist så jag hoppas även att jag kommer hinna träffa lite släktingar och barndomskompisar. De här 2 veckorna har varit väldigt tuffa, men all slit har varit värt det nu när man ser land i sikte. Det känns gött att komma hem!

//Islänningen (Nína) - Babord