Brand i hytt tre!

Brandlarmet gick och det var snabba ryck upp på däck som gällde, där rökdykare och brandsläckare förbereddes för att släcka branden.

Lyckligtvis kunde vi andas ut då det var en övning som sjöfarts klassen fått anordna.Dagen började som vanligt med purrning till frukost för att sedan göra sig i ordning inför vakt. Till våran förvåning var det varmt uppe på däck och alla segel var satta. Det gav oss tid till lite underhållsarbete, vi fettade vajrar samt torkade bort fläckar uppe i masten med T-röd.

Vakten idag gick hyfsat fort eftersom vi var sysselsatt och därefter bjöds en blomkålssoppa till lunch som var jättegod.

Brand i hytt tre! Brandlarmet gick och alla sprang upp på däck, dock med vetskapen om att det bara var en övning. Några elever i hytt tre hade fått i uppgift att spela avsvimmade samt panikslagna vilket förverkligade övningen avsevärt då bårar monterades fram och andningshjälp. Efter en halvtimme
avbröts övningen och alla återgick till sina vanliga poster.

Kvällen närma sig och middagen bjöd på en tacopaj innan vakt och härligt häng i stora mässen. Vakten på kvällen ägnades åt lite segling och den vanliga städningen i befäl -och elevinredningen. Nattfikat var supergoda pannkakor vilket avslutade dagen med en belåten glad vakt.

Ebba Palm