Britt-Marie

Idag har varit en ganska normal dag. Men trots detta har det uppkommit flera händelser som har gjort denna dag bättre än andra normala dagar. Seglingen har flutit på och på vakten har vi haft nöjet att höra Sofia läsa historier

Nu när vi har bytt vakttider har man plötsligt en massa ledig tid på kvällen över som man inte brukar ha. Ett alternativ är att sova någon timme innan vakten men från egna erfarenheter blir man en sengångare hela vakten om man sover innan så det bästa alternativet är att hålla sig vaken fram tills klockan 12 då vakten börjar. På grund av denna extratid fick jag chansen att hitta min nya favoritbok. Jag och Wilma satt nämligen i stora mässen och utan egentligen någon anledning började Wilma läsa på baksidan av boken ”Britt-Marie var här”. Den verkade riktigt tråkig så vi gjorde vad precis vem som helst skulle göra. Vi började läsa och det kan ha varit det bästa beslutet vi tagit i hela våra liv. Utan att säga för mycket så handlar den om en pensionär (förutom att hon inte alls är pensionär utan söker jobb) som är en riktig besserwisser och hennes äventyr ute i omvärlden. I och för sig har vi bara läst två kapitel men det är redan den roligaste boken jag varit med om. Absolut värd att läsa där hemma i trista Sverige för att liva upp stämningen.

Inte nog denna fantastiska bok så fick vi otroligt gott fika en dag som denna. Nämligen kladdkaka med glassyr. Det finns ingen så trevlig känsla som när man får reda på att det är vad vi kallar sötfika. Det har helt enkelt varit en bra dag, 8/10 stjärnor för att vara en dag till sjöss.

Mira, Babord