Bussresor, blöta brallor och vattenproblematik

Har du någon gång haft en sån där riktigt pissig dag där inget går bra? Jo den här dagen var en sådan. Under dagen fick vi lära oss massvis med nya saker om Azorerna men det var även många problem angående olika sorters vatten.

Väckarklockan ringde 6.55 och snart därefter hördes den bekanta knackningen av eleven på purrningsrunda (eleven som har vakt går runt och väcker alla på fartyget, purrar). När ögonen vant sig vid ljuset och kroppen kände sig någorlunda vaken kravlade jag mig ner för min koj, dags för frukost. Efter frukosten var det uppställning på däck och resten skedde som vilken annan dag som helst. Uppställning 7.55, slå glas vid 8.00 (klinga i klockan 8 gånger), hissa svenska flaggan och hissa gästflaggan (Portugals i denna hamn). Sedan var det dags för information om dagen. Men just den här dagen var inte som varje annan dag utan idag skulle vi på utflykt till olika områden på Azorerna. Vid 8.50 skulle alla stå redo ute på kajen för att sedan åka buss till alla ställena och under bussresorna fick vi veta en hel del intressant fakta om olika ställen vi körde förbi.

Första stoppet var vid en strand där vi naturare skulle utföra en strandexkursion inför en av våra reseuppgifter inom biologi. Det var inte superlätt att få upp de olika havsdjuren från sina gömställen men ändå fick vi se diverse havsdjur. Bland annat såg jag två små krabbor som gömt sig i ett hål inuti en av många stora lava bumlingar nära sandstranden och två sjöborrar. Under exkursionen blev ett eller annat par shorts dyngsura, bland annat mina. Sedan upptäcktes något som inte direkt skulle göra min dag bättre, mina jeans hade legat i en pöl havsvatten blandat med sand. Helt förträffligt! Så då satt man där resterande delarna av dagen med halv blöta brallor och sand i både byxa och sko.

Efter stranden for vi vidare till en botanisk trädgård där det fanns en varm källa där vattnet hade en opak mer gulaktig färg. Dess udda färg kom från att källan är rik på järn och när järnet oxideras (alltså rostar) blir vattnet en gul färg. Nu kom då ett till problem. Det visade sig att detta vattnet färgade av sig en aning på huden samt satte sig i både badkläder och hår. Så gick man med en obehaglig textur på huden resten av dagen även efter en dusch i vanligt vatten.

Men trots problemen var resten av turen riktigt trevlig. Vi fick smaka på en typ av traditionell azorisk gryta och färsk ananas. Sedan åkte vi till en utkiksplats men det var regnigt och molnigt så man såg inte så mycket av utsikten men det fanns iallafall fina blommor. Efter det kollade vi på det äldsta te plantaget i Europa och ett ananas plantage där speciella azoriska ananaser växer. Sedan bar det hem till Gunilla igen och styrbord hade vakt, därmed hade jag vakt.

Vakten gick finfint tills vi märkte av ett larm som gick. Det var ett larm som gick på grund av att gråvattentanken (där allt duschvatten, diskvatten och handfat vatten hamnar) var full. Det började ta sig upp i vissa hytters handfat. Då fick vår Styrman Leo gå och kolla in det. Inte mycket längre efter tog vattnet i en av våra tre färskvattentankar slut och folk kom ut ut duschar och toaletter smått förvirrade. Ännu en gång fick Leo kolla in det och till slut fick vi igång en ny tank. Från början var trycket svagt och vattnet som kom ut var aningen gult pga rost men sedan blev det normalt igen.

Dagen hade sina toppar och dalar, men nu är det sent och jag är så hemskt trött. Boa noite!

Agnes Lust NAS2124