Christian Radich och vulkanstränder

Besök på norskt skepp, strosa runt i Ponta Delgada och en öde vulkanstrand, det var vad lördagen den 26 februari förde med sig till mig och mina vänner.

Idag drog dagen i gång klockan 07:30 då jag tog mig från frukosten och upp på halvdäck där jag skulle sitta landgångsvakt med Klara fram till uppställningen 07:55. Vid kajen mitt emot vår har det norska skeppet Christian Radich lagt till. Vi var alla lite spända, liksom ett stort skepp med norska ungdomar i samma hamn som Gunilla. Som tur var för oss har Gunillas bås, Tove, jobbat där i fyra år och därför kunde hon ordna så att vi fick stiga ombord på skeppet och få en rundtur. I förundran gick vi runt och betraktade allt från riggarna till sovplatserna. Tove lärde oss att till skillnad från Gunilla har Christian Radich råsegel på alla tre masterna och är då en fullriggare medan Gunilla bara har råsegel på två av sina master är då en bark. Men vid en närmare eftertanke är det skönt för annars hade vi fått brassa och dra ännu mer.

Efter besöket på Christian Radich kastade vi oss ut på Ponta Delgadas gator för att uppleva så mycket av möjligt av Azorerna medan vi faktiskt är här. Det började lite segt eftersom besöket på Christian Radich inte lämnade tid över till dagsplanering. Men vi började helt enkelt strosa runt på Ponta Delgadas kullerstensgator och innan vi lämnade staden hade vi besökt en makalös gammal kyrka, en bokhandel, flertalet turistbutiker och en fruktmarknad som låg inuti ett parkeringshus.

Efter att ha köpt på oss allt från baguetter och yoghurt till jordgubbar och rulltårta tog vi en taxi och begav oss mot några vattenkällor som vi tänkte bada i. Vi for förbi gröna kullar med betande kor och precis när vi kände att livet verkligen rullade på fick vi ett meddelande från några andra i klassen som redan var framme. Biljetterna till källorna var tydligen slut men vi var ju redan på väg. Vad skulle vi göra nu? I lite smått panik bad vi taxichauffören att stanna till vid vägkanten för att låta oss tänka klart. Vi insåg att en liten fiskarby och en strand inte låg alltför långt bort så vi satte ny kurs och drog dit i stället. Stranden var av vulkansand och med den och havet som utsikt satte vi oss och började plocka fram våra baguetter och jordgubbar.

Innan vi åkte tillbaka till båten igen bestämde Saga och jag oss för att ta oss ut i vågorna och doppa oss men precis när vi samlat modet för att möta det kalla vattnet blev vi ropade på av livbojsvakter. Det var tydligen för strömt där vi befann oss så vi var tvungna att till gå strandens ände och bada där. Men våra miner förblev lika glada så det gjorde ingenting. Efter badet började klockan närma sig middagsdags och vi tog oss tillbaka till båten för att avrunda dagen med plugg, popcorn och film.

Edit Uma, Styrbord