Cirkel of life

Dagen börjar tidigt för styrbordsvakten idag. 03:30 purrades vi, precis som resterande nätter detta sjöben. 13 trötta elever stapplar sig upp på däck, med en fyra-timmars vakt framför sig.

Dagens vakt börjar som alltid med en slags övning för att vi ska vakna till. Antingen kan det vara att bärga sju segel för att sen sätta dem igen, eller så kan det vara som idag då vi skulle upp på en riggpromenad. Längst uppe i riggen satt vi i en halvtimme och gungade med masten, samtidigt som vi kom närmare och närmare den spanska kusten.

När sju glas är slagna är det endast en halvtimme kvar på vakten. Enligt mig kvarstår den bästa halvtimmen då vi skådar solens uppgång och av tradition från vår första styrman Leo, hör vi Cirkel of Life i högtalarna. Man kan tycka det är tufft att gå upp 03:30 på natten men vid ögonblicket där solen når horisonten, då är det alltid värt det. Det bästa med vakten vi går nu, 4-8, är att man både får den fina soluppgången på morgonen men man också få se solen försvinna bortom horisonten efter middagen. På natten kan vi också ligga på däck i en hög och betrakta den klara och upplysta stjärnhimlen samtidigt som vi lyssnar på Leo som pratar om stjärntecken.

Idag är det exakt tio dagar kvar tills vi kommer hem på svensk mark, vilket betyder åtta dagar till avmönstring. Resan har gått fort i jämförelse med våran förra och det känns sorgligt att resan snart är över. Å andra sidan kommer vi komma hem och äntligen få återvända till skolan efter månader av distansundervisning.

Då resan börjar lida mot sitt slut innebär det slutstädning. För att underlätta den stora städdagen städar vi så mycket vi kan under sjöbenet då det finns mängder som inte hinns med på en dag. Varje vrå på båten ska grovstädas där allt ska lyftas ut för avtorkning, organisering, inventering och till sist stuvas tillbaka igen. Det är alltså detta vi spenderar stora delar av dagen med, när vi inte behöver göra segelhantering. Då vinden blåser rakt mot oss är alla segel bärgade och ligger fint beslagna på rårna. Detta innebär fortsättning av slutstäd vilket de allra flesta i vakten ansåg som skönt efter dagar av intensiv segling där det är skönt att få vila våra såriga händer och trötta armar.

Hoppas ni har det bra där hemma, snart ses vi!

Klara Kyldahl SA1922