Dagens viktigaste måltider

Idag var en helt vanlig dag, det var en klassisk seglardag utan några överraskningar. Den började med att vi blev purrade klockan 03.30 för att gå upp till dagens första vakt. Det första jag kände var en kurrande mage, jag visste dock att den första maten inte skulle komma förrän 05.00 då det är nattfika.

När jag gick ut från svalen möttes jag av en stjärnklar himmel och en fantastisk mareld som strömmade genom havet. Jag njöt dock inte lika mycket som jag borde ha gjort eftersom jag fortfarande bara kunde tänka på mat. När klockan väl slog fem var det då äntligen dags för fika. Jag klädde av mig min flytväst och sele och satte mig i lilla mässen. Dagens rätt var jordgubbskräm vilket man har lärt sig att uppskatta otroligt mycket. I en kvart satt jag non stop och tryckte i mig kräm och macka för att orka med resterande tre timmar av vakten.

Något jag har lärt mig av att bo på den här båten ett par veckor är att alla måltider är dagens viktigaste måltider. Matschemat är noga uträknat för att alla elever skall orka med sina uppgifter och skyldigheter under dagen. För att jag inte då skall sova mig igenom 04-08 vakten är det nästan livsviktigt att äta nattfika. Jag kan ju inte prata för hela båten men jag kan i alla fall prata om min vakt och jag vet att mestadels av midskepps är på bättre humör när vi alla är mätta.

När vi sedan går av vakten klockan 08 är det direkt dags för frukost. Den är ett väldigt känt talesätt som säger att frukost är dagens viktigaste måltid men Gunilla har kastat om även detta talesätt. Den viktigaste måltiden är nu alla måltider innan och under vakt. Vi äter sex gånger vilket jag inte kan avgöra om det är mycket eller lite. Ett dygns måltider ser ut på så sätt att vi äter som jag skrev ovan nattfika klockan 05.00. Nattfikan är olika från natt till natt, vissa nätter är det varma mackor, vissa är det pizzabullar och andra är det quasadillas. Sedan när vakten är klar klockan 08.00 är det dags för frukost. Det serveras alltid bröd med tillbehör, det finns även alltid havregrynsgröt (som är min personliga favorit) och yoghurt. Två timmar senare är det tiofika vilket ofta består av frukt och mackor, är det lyxfika kan det ibland även vara lite kex. Två timmar senare igen är det dags för lunch vilket är något man ofta ser fram emot. Då serveras allt från himmel till jord, det är inte alltid att all mat faller ehhhn i smaken men som tur är har vi en väldigt tillmötesgående kock som vi ofta kan önska olika maträtter hos. Det kan inte sluta med lunch vilket betyder att trefikan står runt hörnet och väntar. Denna fika innehåller ofta mackor men då och då vi speciella tillfällen kan det komma en lussebulle och hälsa på vilket ställer alla i ett gott humör. Efter detta får vi nu vänta hela tre timmar innan nästa måltid.

Om jag ändå måste välja en måltid som är den viktigaste under dygnet är det middagen. Den är klockan 18.00 vilket är två timmar in i vår vakt. Det är en perfekt 25 minuters avstickare från vakten som sitter fruktansvärt bra, särskilt när regnet öser ner ute. Efter dessa alla måltider går det många timmar där vi ligger och sover tills att det är nattfika klockan 05.00 igen.

Något som alla föräldrar kommer att märka när vi kommer hem är att vi kan äta en stor tallrik med potatis och pannbiff på cirka sju minuter. Be oss då inte att sakta ner och äta långsammare eftersom det nu är inpräntat i våra huvuden att vi skall kunna äta tre stora portioner på 25 minuter

Med det sagt är det nu dags att äta trefika innan dagens vakt!!!

Evelina Olsson