Dags att grilla!

Alarmet går 06.55. Den ringer och ringer. Jag försöker hitta mobilen för att stänga av det men den har glidit ner till fötterna. Jag stänger av alarmet och lägger mig ner igen för att jag vet att rondman (personen som ska väcka oss) kommer om fem minuter. Som vanligt går jag upp till lilla mässen för att äta frukost. Det blev gröt för mig idag.

Idag var det min tur att vara backis igen. Nu när vi har 8-12 vakten är det vårt jobb att ta hand om frukosten för alla elever ombord. De senaste dagarna har det varit nästan helt stilla men idag tog vinden fart. Jag blötte ner flera handdukar för att sjösäkra, utan dem hade det flugit ännu mer saker.

Vakten var klar 12:00. Då är man alltid väldigt trött. 20 minuter senare är det lunch. Idag var det chili con carne. Den bästa känslan efter vakt är när man kan lägga sig i kojen och vila ögonlocken lite. Ögonen försöker öppna sig igen men det går inte. Det slutar alltid med att jag somnar. Men det var inte en lång tupplur eftersom det snart var dags för lektion. Att skriva tills tangenterna går av är det som pågår nästan varje dag. Detta är näst sista sjöbenet och då ska många av våra reseuppgifter lämnas in. Ibland vill ögonlocken stänga sig, som vanligt, men man måste försöka hålla sig vaken för att få gjort sina uppgifter. Tiden går fort för plötsligt var det dags för fika. Hunger är något jag inte känt av den senaste månaden. Här på Gunilla har vi fika mellan varje måltid. Det kanske känns som mycket men för oss som arbetar är det perfekt. Ibland är det sötfika och ibland vanlig fika.

Idag var inte riktigt en vanlig dag. För att idag skulle vi ankra. Vi är nu på tyskt vatten men kan inte komma till hamn förens på fredag. När vi ankrar blir också vakterna lite annorlunda. Istället för att det står poster har man ankarvakter som ser till att vi inte driver. För styrbordsvakten innebar detta att vi slapp våran kvällsvakt och får en kortare vakt imorgon. Detta betyder också att jag äntligen kanske får den mängd sömn som jag faktiskt behöver. Man får tillräckligt med sömn mellan vakterna men ibland har man svårt att koppla ner efter en hektisk vakt. Men det var inte bara en speciell dag för att vi ankrade utan också för att vi på kvällen hade en grillfest ute på däck.

Maten var fantastisk god och vi fick bärpaj till efterrätt. Efter en stund var det min tur att vara backis igen. När det är så många som äter samtidigt kan det bli lite stressigt med att hinna diska allt. Men tillslut så gick det bra ändå. Vi fick städat hela byssan (köket) och gjort rent i lilla mässen. Efter att allting var färdigt var det äntligen dags för lite film, det var några dagar sedan vi såg på någon sist. Sedan kom den bästa tiden på dagen, att lägga sig i sängen och få sova.

Skriven av: Emilia Rantanen , Nas2124