De första dagarna ombord

19/3 Vi landade på Las Palmas flygplats kl 13:25 lokal tid för att sedan skynda oss igenom checkout:en och hoppa på en buss som skulle ta oss in till centrum och släppa av oss vid kajen där Gunilla ligger förtöjd.

På samma kaj ligger alla tre Sea Clouds förtöjda, tre enorma barkriggade lyxyachter, dessa knappt 100 meter långa giganter fick Gunilla att verka bra mycket mindre än vad jag mindes henne. Det var en otrolig känsla att komma tillbaka ombord och stämningen var hög när hela klassen samlades på stordäck för att kasta i sig lite “väldigt förstärkt 15-fika”, som överstyrman uttryckte det.

Sedan sattes det med en gång igång med familisering; återbekantning med riggen, byssan, maskin och säkerhetsutrustningen. Familiseringen avbröts av middag och därefter förfångades vakten av styrbords vakt och resterande fick gå iland och se sig omkring.

Däremot orkade man inte med speciellt mycket iland efter en lång resa.

20/03

Familiseringen återupptas! Efter att ha avnjutit en lunch bestående av linsgryta och ris tog vi i babordsvakten över vakten och resterande fick landlov. Under vår vakt repeterade vi hur råseglen skulle beslås och jag, Villemo och Ida R befann oss i byssan som backisar. Till

15-fika serverade vi mackor och rester av hallonpajen från det “väldigt förstärkta 15-fikat”.

Efter att ha brottats klart med disken från 15-fikat fick vi i backispatrullen ledigt fram till 17 då vi skulle börja förbereda middagen, pasta bolognese. När middagen var klar återvände vi till byssan för att riva av disken, därefter satte jag mig i stora mässen och började skriva på den blogg som ni nu vilar era ögon på.

Tack för att ni läste! Leo Forshufvud, BB SA1922