Den sämsta purrningen

En blogg om dagen med stora vågor och en purrning från helvetet.

Den här dagen började som alla andra, vi lade oss i sängs strax efter klockan tolv på natten bara för att bli väckta, eller purrade, sju timmar senare. Vi masade oss upp från hytten till lilla mässen för den vanliga frukosten. Man hade kunnat tro att vi i styrbordsvakten skulle vara lika morgontrötta och livlösa som vanligt på morgonkvisten, men idag var annorlunda, för första gången på hela resan kunde man faktiskt känna att vi befann oss på en båt i havet. Under natten hade vi nämligen passerat Gibraltar sund och därmed lämnat det trygga medelhavet bakom oss. Att vi hade kommit ut på Atlanten märktes väldigt tydligt, och när jag gick ut på däck blev det klart att vi hade en guppig resa framför oss. Att vi enbart drev oss fram på vinden var också en rolig syn, det är klart roligare än motordrift.

Vakten började som vilken annan. Jag blev tilldelad rollen som Rondman. Då är det min uppgift att varje timme kontrollera att diverse instrument i maskinrummet och andra viktiga saker på skeppet fungerar som de ska. Det är även min uppgift att purra/väcka eleverna i nästa vakt, något som jag kan ha upptäckt lite väl sent...

Jag gick mina rundor i lungn och ro, och kontrollerade mätvärderna i maskinrummet som jag hade lärt mig innan. Det var på min sista rond, när jag började bli färdig med alla mina uppgifter, som min vän Aron, i barbords vakt sprang in i mig. Han frågade mig om jag var Rondman, något som jag svarade ja på, varpå han skrattade. Han frågade vad jag höll på med, jag skulle ju ha väckt de andra i barbords vakt för 26 minuter sedan! Shit, tänkte jag det här var ju inte bra. Istället för att ha en halvtimma på sig att vakna och ta sig upp till lunchen fick barbord nu fyra minuter. Väckningen möttes av några arga miner och folk som frågade hur jag ens kunde lyckas väcka dem så sent. Men i slutändan var det inte någon jättestor issue, alla barbordare hann till lunchen i tid, och vissa tyckte tillochmed att det var trevligt med en lite längre sömn. Men missta er inte, misstaget kommer inte att upprepas.

Marcus, NAS2023