De slängde tampar som galna psykopater

Hej! Mitt namn är Hanna Lilja, jag är en av natureleverna som är ute och seglar i medelhavet just nu. Idag är det min tur att berätta vad vi gjort under dagen.

Dagen började med en varm skål gröt till frukost efter en härlig morgonvakt. Ett otroligt skönt sätt att vakna och piggna till på! Efter resans fjärde uppställning och morgonens soluppgång samlades varje vakt för att diskutera vad som gäller vid vakt till sjös och olika arbetsuppgifter. Detta övergick till att alla elever fick öva på att kvajla tampar vilket ledde till att det blev en kamp mellan befälen och oss elever då vi fick skynda oss runt på däck medan befälen kastade ner så många tampar dem kunde, precis som galna psykopater. Efter ett tags övande ökades takten och antalet tampar på däcket. Därefter fick varje vakt öva på att brassa Gunillas segel tillsammans för att detta skall kunna göras nu under resans första sjöben till Gibraltar. Vilket innebär att man vrider seglen med brassarna! Super spännande, och vi alla är oerhört peppade!

Vi har även hunnit lägga in lektioner i form utav segelkunskap och brandövning. Under brandövningen sattes brandlarm och ”överge fartyget” larmet igång. Då tränades det på att ställa upp, följa instruktioner, ta på flytvästar och arbetsgången då en livflotte skulle behövas. Vilket var fantastiskt lärorikt och lugnande inför första sjöbenet! När alla uppgifter från befälen var gjorda fick vi frivakt. Vilket spenderades med att gå iland för att bada vid stranden och handla inför resan imorgon! Vi passade även på att göra lite skoluppgifter som skall göras i varje hamn under resan! När klockan började närma sig sex begav vi oss tillbaka mot Gunilla och en fantastisk pasta pesto till middag. Otroligt gott och mycket uppskattat av väldigt många!

När kylan lade sig som ett täcke över hamnen klättrade vi upp i masten för en rofylld stund i riggen. Tankarna flög iväg samtidigt som jag kollade över till andra masten och såg massor av elever klättrandes i riggen. Super mysigt!

Dagen avslutades på bästa sätt med härlig musik från gitarrspelande Oscar och Vilde och mysiga samtal i stora mässen. Därefter var det dags för läggdags och resans fjärde dag var till ända.

Hanna Lilja, midskepps vakt