Det är ingen riktig fest utan minst fyra poliser

Temat för kvällen är franskt. Festkommittén hade haft många möten och lagt upp ett schema för kanske en av de viktigaste kvällarna på vår resa, avslutningsmiddagen.

Först på agendan stod femkamp mellan vakterna där tävlingarna bland annat bestod av att knyta knopar med fötterna, hoppa fender och dragkamp. När femkampen var över stod Styrbord som vinnare och priset som utdelades var (virveltrumma) äran!!!

Efter tävlingarna fick alla tid till att byta om och anpassa sig till det franska temat. Randiga tröjor och röda läppstift skickades mellan hytterna, utklädda till fransyskor, fransmän och baguetter gick vi sedan upp på däck för att äta. Stordäck var dekorerat med franska flaggor, ljusslingor och ”Paris” skrivet med signalflaggor, mycket fyndigt. Dagen till ära serverades det hamburgare med många olika sorters tillbehör. Med Edith Piaf spelandes i högtalarna åt vi maten med glada miner och skratt. Under middagen fick vi även besök av den spanska polisen. Synen av så många finklädda människor utan munskydd hade fått någon att ringa myndigheterna. Det de inte visste var att vi på Gunilla är en (väldigt) stor familj och festen fick därför tillåtelse att fortsätta :) Jag kan även passa på att citera vår kapten, ”Det är ingen riktig fest utan minst fyra poliser”.

Mätta och belåtna var det dags för visning av de filmer som varje vakt hade med sig till middagen. Varje vakt hade kämpat för att få ihop en film och dessa var mycket uppskattade. Till skratt och jubel steg sedan Gunillas alldeles egna backstreet boys upp på halvdäck för att göra ett framträdande, backen boys. Bandet består av alla killar i klassen, hela sex stycken. ”En gång till! En gång till!” ekade det över Tarragonas hamn när konserten var över.

Kvällen var i sin helhet väldigt lyckad, en avslutningsmiddag vi sent kommer att glömma.

Frida Nilsson