Det här (är) livet

Idag är det den sjuttonde december, en vecka innan julafton. Det känns så sjukt att hela ens liv är på en annan plats i ett annat liv, ens familj, vänner, bekanta och främmande personer man brukar stöta på.

Dem sitter säkert på sina arbetsplatser, i sina skolkorridorer eller i sina hem och planerar inför den förväntansfulla dagen. Här är jag, med ett gäng andra som lever med horisonten som gräns till omvärlden, vi kollar ut i havet i timmar för att kunna rapportera fartyg som aldrig kommer, drar i tunga rep för att flyga med vinden ut över vågor med flera tusen meters grund och bakar frallor i ett metallutrymme mitt i natten. Detta är liksom livet nu, och det är bäst! Ingen vet vilken dag, tid eller måltid det är, alla bara lever sitt liv och är nöjda med det. I början kändes detta som en evig dag, som en dag som aldrig tog slut för att man tänkte på det. Att vakten, de schemalagda lektionerna och sömntid smälte ihop och aldrig tog slut och så är det egentligen fortfarande, om man tänker på det. Men det gör man inte. Man väcks på morgonen, äter, jobbar, äter, pluggar, äter, jobbar och sover. Sedan väcks man igen och allt börjar om. Dagarna börjar när något avvikande händer, som att någon lagt ägg i ens schampo eller att ett stort stim delfiner simmar under en medan man knackar rost i hajnätet. Detta är livet nu, och jag älskar det.

Nellie Palmborg