Det sista sjöbenet

Idag var det dags, att hälsa vår nya kock och styrman välkomna till en båt fylld av energi. Under uppställning fick vi en ny form av presentation från de nyanlända befälen. Idag var dagen vi skulle lämna Portimao för att kasta runt våra segel och sätta fart mot Lissabon.

Efter lunchen som var serverad av backisarna och kocken Anna kom lotsen för att leda oss ut ur kanalen. Idag utropade Kapten att alla som ville var välkomna upp på däck för att avbeslå segel. Detta var för att vi snabbt skulle få maxkapaciteten ur vinden så tidigt som möjligt då vinden senare skulle vrida. Vi kastade loss och började klättra upp till märschar och klättra ut till bog sprötet för att avbeslå stagsegel. När vi väl var ute ur hamnen var alla segel som behövdes satta och vi kunde kalla upp alla personer till däck för ett stormöte. På stormöten diskuterar vi vanliga problem som uppstår på ett segelfartyg samt att eleverna får chansen till att ta upp problem eller saker och ting man vill se en förändring på. Kapten gjorde även så hela båten blev tysta när han meddelade att Lissabon kanske skulle stänga ner och vi därför blev tvungna till att segla hem. Restriktionerna var förmodligen den att efter kl 13 var alla tvungna att ta sig tillbaka hem och en maxsamling på 5 personer.

Efter stormötet var det dags att ta en tupplur för de som inte hade vakt för att sedan vakna till middag. Den bestod av panko-panerad lax, potatis och skirat smör en riktig delikatess. Klockan 19,55 var det dags för uppställning för att sedan ta över vakten kl 20. Inatt var det jag som var Rondman och det var mitt ansvar att se till att allt var som det skulle och att inte hela båten rasade ihop när den rullade runt i Atlantens vågor. Efter två timmar och två ronder gjorda var många sjösjuka på däck och vaktledaren frågar om jag kan gå upp för att beslå segel. Vinden hade vridit och vi var tvungna att bärga alla segel och beslå dessa, vaktledarna fick jaga och leta reda på alla som inte var sjösjuka för att skicka upp dem till masten. Efter en slitsam timma hade vi fått ner alla segel och kunde med gott nöje slappna av och ta en kort liten ficka innan det var dags för konsert på pop däck. Kapten hade planerat att sjunga ”Don’t worry about a thing” och det blev en riktig hit och höjde stämningen på vakten. Tyvärr blev det bara en låt innan regnskurarna störta ner och attackerade oss. Vi fick avsluta sången och återgå till våra positioner.

Efter sången var det dags att återuppta rondarbetet och gå ner för att purra midskepps eftersom det var dom som skulle gå på nästa vakt. Jag meddelade att det blåste en hel del och att det kom regnskurar med jämna mellanrum. Så mitt tips var att sätta på sig fullt seglarställ med lite extra kläder under så att man inte fryser. Efter bara några minuter var dom uppe på däck och det var dags att lämna över vakten. Kapten sa några ord och sedan var det dags att slå glas. Vi hade även gjort en liten låt till den nya vakten som vi sjöng vid överlämning. Nu var det äntligen dags att gå och sova.

Mathias Freiman sjd2023