Det tuffa livet som fartygsvakt

Som fartygsvakt har man den viktiga rollen att se till så att ingen som inte ska vara på skeppet kommer ombord. Den rollen hade jag idag. Från klockan 08.00 till 18.30 får man äran att sitta på en stol framför landgången och hålla vakt. Lite tråkigt kan det väl vara, visst, men det kan även kännas lite skönt när man sitter och tittar på hur resten av vakten måste göra allt underhållsjobb medan man själv kan sitta och ta det lugnt.

Dagen började som den alltid gör, fast en kvart tidigare. Vi samlades på däck klockan 07.40 istället för 07.55. Samlingen blev framflyttad en kvart då det tydligen var något vi behövde öva på, att komma i tid. Men efter vi haft våran uppställning, slått glas (slår 8 gånger i en klocka för att berätta att klockan är 08.00) och hissat svensk och gästflagg så fortsatte dagen som den brukar.

Alla eleverna som läser sjöfart samlades i stora mässen för att ha ett möte med våran lärare Tore. Vi pratade om hur vi snart ska göra ett val om vilka ämnen som vi vill läsa nästa termin. Efter att Tore var klar så skulle vi ha lektion med en i befälet, Bea. Vi som går sjöfart har inte lektioner här ombord så som natur har, så vi ska istället göra olika uppgifter och ha lektioner med befälen för att kunna fylla i en arbetsjournal som vi kommer använda när vi sedan är ute och jobbar.

Idag så pratade vi om arbetsmiljö och hur man tar reda på vad för utrustning man ska ha vid olika tillfällen. Lektionen var inte så lång, men man snappade ändå upp massa information. Sedan när lektionen var klar så var det dags för mig och en till ur min vakt att sätta sig och vara fartygsvakt. Det var väldigt fint väder idag så att sitta och ta det lugnt i solen hela dagen var inget att klaga på.

Många gånger, och då menar jag verkligen många gånger under dagen så får man se till att landgången är i rätt höjd med kajen. Den ska inte vara så låg att den tar i, men inte för hög så att man inte kan ta sig ombord. Vanligtvis så är det något som man inte brukar behöva sköta speciellt ofta, men här i Plymouth så är tidvattnet inget att leka med. Man höjer landgången och 5 minuter senare är den för låg igen. Lite coolt är det att live får se hur vattennivån ändras, det är inget man ser hemma på samma vis då den kan ändras med flera meter här.

Annars så var dagen ganska lugn och det hände inte så mycket. Det bjöds på tårta som födelsedagsfika då en ombord fyller år idag och som vanligt så gjorde kockarna ett toppenjobb med fikat.

Dagen avslutades sedan med musik. Våran kapten Hans och några engelska kompisar var snälla nog att ta av sin tid och spela musik för oss. Det var en väldigt mysig kväll och ett perfekt avslut på våran tid i Plymouth. Det har varit en rolig upplevelse här i England men imorgon är det dags att bege oss mot nya äventyr i San Malo.

Mea