Doften av hamn

Min dag påbörjades redan vid midnatt, av en sista vakt för detta sjöbenet. Vakten var minst sagt händelserik.

För det första åkte vi in i en mörk dimma liknande en stor vägg, något som skulle kunna tagits ur filmen Pirates of The Caribbean. Pågrund av dimman och den nedsatta sikten var vi nära att köra på en boj och fastna med propellern i ett stort fisknät. Efter några stressiga minuter konstaterades det att vi klarade oss och fortsatte på vår kurs mot den upplysta horisonten, Lissabon.

Förutom att gå upp på däck och se kajen, finns det en del saker som tyder på att vi har lagt till i hamn. Det tydligaste tecknet är det eviga gunget som upphör, och det andra, nästan lika tydliga tecknet, är lukten ombord. Istället för svettiga arbetskläder och elever som väntat någon dag för mycket med att duscha, fylls båten av doften från parfymer, hårprodukter och krämer av alla dess slag. Sedan vankades den dagliga uppställningen. Jag möttes av ett minst sagt efterlängtat väder med sol och värme. Klädvalet var därför självklart, shorts och t-shirt. Medan frivakten drog sig iland för att utforska staden, gick jag och resterande babordsvakten på vakt. Efter några timmar ute i den stekande solen började de snygga solbrännorna av sportbehåar och shorts växa sig fram. För min del bestod vakten till stor del av efterlängtad rost-knackning. Tillfredsställandet av att knacka rost och se hur saker, i detta fall så kallade vantskruvar, sakta men säkert återgår till sitt ursprungliga skick, är någonting många inte kan relatera till. Utöver tillfriställningen resulterar även rost-knackning i damm, av rost, överallt. Detta gör att hela kroppen ändrar färg till en något brunare nyans, gör att snoret blir svart av smuts och gör händerna näst intill omöjliga att rengöra.

Ellen Bohlin, babord