Elevblogg 4:e november

I natt hade vi varit kopplat i en boj utanför kajen i Ajaccio. Vi kom fram i går fast vi fick inte parkera skutan. Dom sa att det var för att det var för mycket med vågor. Iallafall hade jag och några andra fått i uppgift att städa byssan. I och med att det gungade så mycket gick det rätt långsamt och därför fick jag inte så mycket sömn.

Dagen började inte prefekt. Jag vaknade med huvudvärk och var sen till frukosten. Jag var så trött att jag råkade ta marmelad på min gröt i stället för jordgubbssylt så jag fick slänga lite av den. Sen hade vi uppställning där vi blev informerade om vad vi skulle göra på vår vakt. Jag skulle vara bojvakt och sitta där med Sofia. Sen skulle två andra byta av oss två timmar in i vår vakt. Dom två timmarna var dom två tråkigaste timmarna i mitt liv. Jag bara satt där och kollade på en boj i två timmar medan dom andra fick klättra i riggen och ha skoj.

Klockan 12:20, efter vår vakt, åt vi risotto till lunch, och som vanligt var maten jättegod. Jag åt upp min mat sen gick jag ner till stora mässen för att plugga. Ungefär en timme senare sa befälet i högtalaren att det var uppställning. Alla gick upp till stordäck och vi fick veta att vi, styrbord, hade vakt i dag. Fan.

Klockan är 17:00 skulle vi städa vilket är den tråkigaste delen av vakten. Annars har vakten i dag varit riktigt skoj faktiskt. Vi förtöjde båten i hamnen och jättemycket hände. Det var rätt stressigt, fast roligt ändå. När vi var klara med det gick någon av dom som inte hade vakt av båten för att utforska staden. Vi sträckte upp trossarna som höll fast oss i kajen så att vi inte skulle gunga så mycket, fast jag tror inte att det fungerade, för att vi gungar fortfarande mycket.

Vakten är nu slut. Vi har städat och ätit middag. Igen var maten suverän. Dagen är också snart slut och jag vill chilla. Därför säger jag nu: snipp snapp snut, god natt.

Orion Helm, styrbords vakt