En blandning av sött och salt

Idag har min vakt, styrbord, haft hamnvakt. Detta var våran första och enda heldagsvakt under hela Grenada. Vi har haft ovanligt mycket frivakter faktiskt.

Vi får ofta påminna varandra om hur bra vi faktiskt har det, Karibien med klassen och +28 grader i skuggan! När man har en så fläckfri vardag så blir det lätt småbråk. Jag var backis idag och skulle jag ta hand om lunchdisken och möttes då av en sån situation. Den livsavgörande diskussionen handlade i detta fallet om popcorn. Person 1 skulle poppa popcorn, person 2 kritiserar mängden olja samt någon annan brist i tillagningstekniken. Person 1 ska gå till stranden och ta med sig popcornen och häller därför kokheta popcorn + olja i en platspåse. Plasten smälter. Person 3 trycker på heeelt rätt punkt och påpekar det uppenbara, att det var dumt gjort då varma grejer smälter plast. Den rena byssan = inte så fräsch längre. Sen yttrades, som grädden på moset, blandade åsikter angående hur man diskar en kastrull på rätt sätt. Mycket höga röster, irriterade blickar men framför allt en hel del kärlek. Popcornen blev fruktansvärt goda iallafall även fast vägen dit kunde slutat i KATASTROF!

Jag arbetade i byssan tillsammans med Lovis och Ebba så under vakten förberedde vi mest inför kvällens grillning. Dagen till ära så fyller Lovis år idag så till trefikat blev det milkshake. Kockarna gav oss fria händer så vi tog tillfälle till akt och gjorde vad alla skulle gjort med den friheten: mixade alla glassmaker vi kunde hitta med grädde och mjölk!

En riktig sockerkick och framförallt en STOR favorit hos alla under 20 år. Eftersom att majoriteten av besättningen var i hamn så kunde vi bjuda på flera påfyllningar. Nöjdast var nog Frans som hällde i sig kopp efter kopp tills magen fick nog. Helt plötsligt hade vi en illamående Frans, en 17-årig Lovis och en något speedad vakt.

Till middag blev det grillad kyckling eller guldmakrill och halloumi serverad med potatissallad. Jättegott! Vi satte oss uppe på backen i solen och tittade ut över den fantastiska hamnen. Då var krigsyxan begravd och alla inblandade kunde konstatera att det känns rätt gött att vårt största problem i tillvaron handlar om popcorn.

Med andra ord hade vi kunnat ha det värre och jag hoppas att ni också har det bra!

Zelda Ekelund, styrbord