En dag full av sand, sol, bad och mys

Idag vaknade jag upp trött efter nattvakten. På uppställningen fick vi reda på att vårt besök i Lissabon blir längre än förväntat.

På grund av att det kommit in saltvatten i motorn har den rostat, och det är en reservdel som saknas och vi behöver vänta på den i hamnen. Det betyder att vi får fler hamndagar vilket är trevligt då Lissabon är en väldigt fin stad.

Efter frukosten tog jag en tupplur och pluggade. Till lunch blev det en god indisk linsgryta. Planen idag var att åka till stranden och bada. Vi åkte till stranden efter lunch där vi badade och solade. Vattnet var verkligen som att bada i Sverige på våren. Benen domnade bort efter ett tag och man bara flöt med i de stora vågorna på grund av den starka strömmen. När man kom upp var vinden iskall, men solen lös på varmt. Vi bestämde oss sedan för att spela beachvolleyboll bland alla lösa hundar som ville komma fram och sniffa på bollen. Det var dock lite stickor och snäckskal som stack oss i fötterna, men vi klarade oss med fötterna i behåll.

Sedan blev vi väldigt hungriga efter allt badande och sportande så vi gick och handlade middag. På restaurangen bondade vi väldigt bra med servitören, så vi fick 20 % rabatt på maten + take away! Det var ett kap. Maten åt vi i solnedgången med sällskap av en råtta. I bilen hem fick vi välja egen musik vilket var väldigt kul och vi valde många svenska klassiker. Tillbaka på båten kollade vi på film och åt jordgubbar, väldigt mysigt. Sedan blev det en efterlängtad varm dusch för att få bort all sand som inte gick bort från stranden.

Dagen har varit lugn och mysig vilket är skönt dagen efter en vakt.