En dag med midskepps

Tredje dagen till havs, allt är härligt men allt är också en smörja, däcket är tjärigt, våra huvuden är sega och dagarna smälter samman. Jag kan knappt dra mig till minnes vad vi gjorde igår, mycket märkligt. Dagen började i alla fall klockan 03.30, med slöa fast snabba tag tar det ungefär 20 minuter att slänga på sig alla kläder som finns i garderoben och sedan kasta sig upp till uppställningen klockan 03.55.

Det kanske låter märkligt att jag klär på mig så mycket kläder när vi är ute på Atlanten i kurs mot Madeira, men på natten är det kallt, speciellt om det blåser, småregnar eller sköljer upp vatten på däck.

Nattvakten var lugn, det enda arbetet vi behövde göra var att bärga röjlarna och sedan vaska däck från allt saltvatten. Om det inte vaskas av med sötvatten får vi gratis flingsalt. När vi gått av vakt lade sig vakten kollektivt och sov tillsammans i stora mässen till lunch, är det inte för mysigt? Nu när vi har fyra-åtta vakten sover vi extremt mycket, ungefär 12 timmar per dygn. All ledig tid som inte innefattar plugg eller att ligga och läsa på däck går till sömn.

När jag kommer upp till lilla mässen på trefika ser jag semlor, som vi senare även skulle komma att få på nattvakten. Maten här på båten är så himla göttig, så god att man efter varje tugga behöver göra en liten dans.

Efter fikat gick vi återigen på vakt, eftersom det krängde något extremt fanns det inte mycket mer att göra än att sitta och försöka hålla sig fast. Samtidigt gjorde vi båtfrågesport och pratade framtid. Alla har så spännande och roliga framtidsidéer för sig, säsonga i Alperna, resa till Grekland eller plugga internationella relationer. Jag har fått lite idéer från vår vaktledare Sofi som vill plugga Arkitekt i Bergen. Skolan där ska tydligen vara mycket konstnärligt inriktad, något som jag verkligen blir sugen på att göra.

Väl av vakt satte sig vakten i hytt fyra för hytt mys, vi hade en godispåse som vi skickade runt varv för varv, tre godisar var i varje ny tur. Sockerkicken gjorde det svårt för oss att sova men till sist kom vi i sängs och nästa gång vi vaknade skulle en liknande dag formas.

Olivia Brothén, Midskeppsvakt, 11 april 2022