En efterlängtad sista sjövakt

De senaste dagarna har vi inte gjort något annat än att sova, plugga och äta. Vid rännstenen kan man nästan alltid vara säker på att man hittar en eller flera elever som har fått känna på havets tuffa sidor. Själv har jag klarat mig ganska bra från sjösjukan, trots att jag har spytt två gånger mår jag ändå relativt bra.

Vädret har nu äntligen börjat vända, sjön har lagt sig och regnet har avtagit. När jag stod framme på backen som utkik tittade till och med solen fram ett par gånger vilket var en väldigt fin syn. Det ända tråkiga är att vinden har mojnat vilket betyder att det inte blir någon segling.

Att vara ute på havet har verkligen fina sidor också, inte bara sjösjuka, svett och hårt arbete. Idag såg vi till exempel under vår vakt en flock valar som sprutade vatten inte långt ifrån båten. Man glömmer heller aldrig från förra resan när man stod på backen och såg solen sakta sjunka under horisonten samtidigt som delfiner lekte under fören. En av det finaste stunderna som finns.

Det enda tråkiga i nuläget är att min godisbunkring ifrån Cherbourg har tagit slut vilket gör att jag ännu mer längtar tills vi kommer fram till La Coruña.

Hoppas ni har det bra där hemma.

Midskepps egna Jakob Svensson