En fin men otroligt lång vakt

”Godmorgon klockan är 03.30 ni har vakt om en halvtimme, det är fint väder och ganska varmt. Jag har på mig underställ och en hoodie”.

Jag hör de andra i min hytt gå upp för att göra sig redo för vakt men själv ligger jag kvar en stund till. När klockan blir 03.45 är jag ändå tvungen att gå upp, vi alla är trötta och det är nästan helt tyst i elevkorridoren och svalen när vi tar på oss sele och flytväst för en fyra timmars nattvakt.

Under nattvakten var jag en del av arbetsstyrkan men på grund av den nästintill obefintliga vinden var den här vakten väldigt lugn. Vi halsade om en gång och brassade sedan. Resten av vakten spenderades av tamprundor med vår vaktledare Ingrid för att vi ska få en påminnelse om vart alla tampar sitter och vad de gör. Nattvakterna är ofta väldigt långa och för att fördriva tiden är varje natt en hytt ansvarig för en aktivitet. Under denna vakt var det hytt 10, min hytt ansvarig. Vi gjorde en lek som kallas för ”fotleken”, den var mycket uppskattad och vi hade väldigt roligt. Till slut blev klockan äntligen 7 och det var dags för oss att spola däck för att sedan äntligen lämna över till midskepps och gå och lägga oss.

Efter lunch och de 3 timmars lektionerna var det dags för vakt igen. När klockan var 15.55 stod hela babordsvakten utrustade i keps uppställda på halvdäck redo för ytterligare fyra timmar vakt. Denna vakt var jag post vilket betyder att man i halvtimmes skift roterar mellan rorgängare, livbojsvakt och utkik. Att vara post tycker jag är kul, i alla fall de första 10 minuterna sedan tröttnar man ganska fort. Som rorgängare och livbojsvakt har man alltid någon att prata med eftersom det ofta är folk runt halvdäck, men när man är utkik står man själv framme på backen vilket fort blir långtråkigt. Fördelen med 16.00 till 20.00 vakten är att man äter middag och därför får en 25 minuters paus som fördröjer tiden lite i alla fall. Som tur var va dagen väldigt fin, solen lyste och det var så varmt vilket såklart gjorde det roligare. Även solnedgången var helt magisk med en himmel fylld av lätta moln som skiftade i blått, rosa och en orangegul färg.

Till slut tog även denna vakt slut och vi kunde gå ner under däck för att lägga oss i stora mässen lyssna på ett avsnitt av mordpodden tillsammans för att sedan äntligen gå och lägga oss.

Rebecka Johansson Babordsvakt